Vuonna 2018 aloittaneen Lola&Lykken tuotteet tulevat myyntiin verkkokauppaan loka-marraskuussa 2019.

Yhteistyö on yritykselle merkittävä, sillä Jollyroomin tilaamien tuotteiden määrä on suuruudeltaan moninkertainen yrityksen muihin jälleenmyyjiin verrattuna.

Lola&Lykkellä on tällä hetkellä seitsemän jälleenmyyjää Jollyroom mukaan luettuna. Pian käynnistyy myös yhteistyö irlantilaisen jälleenmyyjän kanssa.

Yhteistyö Jollyroomin kanssa on nuorelle suomalaisstartupille merkittävä. Yrityksen perustivat yhdessä Laura McGrath ja Kati Hovikari.

”On hienoa, että iso toimija uskoo brändiin ja näkee siinä potentiaalia. Tämä on meille merkittävä askel”, kertoo Kati Hovikari.

Lola&Lykke perustettiin viime vuoden elokuussa. Toiminta käynnistyi toden teolla alkuvuodesta.

Yhteistyösopimus ensimmäisen jälleenmyyjän kanssa syntyi joulukuussa 2018. Ensimmäisen toimintavuoden liikevaihtotavoite on 100 000 euroa.

Idea äitiystarvikkeita kehittävästä ja valmistavasta yrityksestä syntyi perustajien omien kokemusten pohjalta.

Hovikari ja McGrath huomasivat, että raskaudesta palautumisen tukemiseksi äideille on vain niukalti saatavilla hyvälaatuisia tuotteita.

”Päädyimme yhteen ja löysimme oman kutsumuksemme, äitien hyvinvoinnin edistämisen”, Kati Hovikari kertoo M&M:lle.

Kasvava markkina

Äitiysmarkkina, sisältäen äitiystarvikkeet ja -vaatteet, on kasvussa syntyvyyden laskusta kertovista trendeistä huolimatta.

”Äidit panostavat entistä enemmän laatuun ja luksukseen. Äidit alkavat myös vähitellen ymmärtää, kuinka tärkeää on huolehtia omasta hyvinvoinnistaan. Äidit ovat valmiita maksamaan tuotteesta, joka toimii ja on kaunis sekä kestää aikaa.”

Maailmanlaajuisesti äitiysmarkkinan arvo on yhdeksän miljardia euroa ja Euroopassa 2,3 miljardia euroa. Euroopassa syntyy vuosittain viisi miljoonaa lasta. Analyytikot arvioivat, että äitiysmarkkinan vuotuinen kasvu on reilut yhdeksän prosenttia vuosina 2018–2022.

Lola&Lykke tähtää kasvuun aluksi erityisesti Euroopan markkinoilla. Se on saanut Suomen valtion vienninedistämisorganisaatiolta Business Finlandilta 50 000 euron tuen kansainvälistymiseen.

Yritys saa vetoapua myös Yhdysvalloista. Se on kutsuttu mukaan yhdysvaltalaiseen yrityskiihdyttämöön, jossa on mukana suuri joukko alasta kiinnostuneita sijoittajia.

Kiihdyttämön kautta on jaettu vuosittain kymmenien miljoonien eurojen rahoituksia kiinnostaville yrityksille. Kiihdyttämöön hakee vuosittain tuhansia yrityksiä, joista vain muutama prosentti hyväksytään mukaan.

Lola&Lykkellä on kasvutavoitteita myös Euroopan ulkopuolella. Jos rahoitus ja uusien markkina-alueiden valloitus toteutuu suunnitellusti, miljoonan liikevaihdon raja ylittyy vuosina 2021 - 22.

”Tässä on suuri markkinarako. Paljon on kyse tietoisuuden lisäämisestä. Tähtäämme siihen, että äidit näkevät oman hyvinvointinsa tärkeänä ja osaavat esimerkiksi arvioida, mitkä oireet ovat sellaisia, joita on mahdollisuus eri keinoin lievittää”, Hovikari kertoo.

Ensimmäiseksi markkinoille on lanseerattu raskausajan tukivyö sekä synnytyksen jälkeiseen palautumiseen räätälöity tukivyö.

Kehitteillä on tukituotteiden lisäksi muun muassa kosmetiikkaa sekä tammikuussa lanseerattava sarja orgaanista teetä äitiyden eri vaiheisiin.

Lupa ajatella omaa hyvinvointia

Lola&Lykke muistuttaa äitejä siitä, että välillä on lupa ajatella myös itseään ja omaa hyvinvointiaan, vaikka vauva vie suuren osan perheen huomiosta etenkin alkuvaiheessa.

Yritys tähtää äitiystarvikkeiden luksusluokkaan, niin sanottuun affordable luxury -segmenttiin.

Suomalainen muotoilu ja pohjoismaalainen puhdas elämäntyyli ovat yrittäjien mukaan keskeinen osa brändiä.

Muotoilun ja estetiikan lisäksi toimivuus on Lola&Lykken äitiystuotteissa tärkeässä asemassa. Kaikki tuotteet on suunniteltu Suomessa perustajien omien äitiyskokemusten pohjalta.

”Haluamme tuoda hyvinvointia äideille hyvännäköisten ja hyvälaatuisten tuotteiden kautta”, kiteyttää Hovikari.

Hovikarin ja McGrathin lisäksi Lola&Lykkellä on tällä hetkellä töissä kaksi traineeta. Yritys tekee myös yhteistyötä lukuisten freelancereiden kanssa. Hovikari ja McGrath ovat tällä hetkellä yrityksen ainoat vakinaiset työntekijät.

”Tällä hetkellä freelancereita on mukana yli kymmenen. Heidän käyttönsä on hieno mahdollisuus ympäri maailmaa. Tavoitteenamme on kansainvälistyminen”, ynnää Kati Hovikari.