Suomalaisen ruoan vienti Lidl in verkoston kautta on kasvanut voimakkaasti. Vuonna 2018 jo 57 suomalaista tavarantoimittajaa vei Lidlin kansainvälisen verkoston kautta 187:ää eri tuotetta 24 maahan. Sekä tavarantoimittajien että tuotteiden määrä kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna merkittävästi. Tavarantoimittajien määrä kaksinkertaistui ja tuotteiden määrä lähes 2,5-kertaistui.

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Vienti on lähtenyt vetämään Suomen 100-vuotisjuhlavuoden jälkeen. Juhlavuonna Lidl Suomi järjesti kotimaisille elintarvikealan toimijoille Viedään Suomi-ruoka maailmalle -kilpailun. Aihe herätti runsaasti keskustelua, ja kilpailuun osallistuttiin noin sadalla eri tuotteella. Voittajaksi raati valitsi Helsingin Mylly n tuorepuuron.

”Keskustelemme vientimahdollisuuksista suomalaisten tavarantoimittajiemme kanssa yhä useammin. On hienoa, että tehty työ alkaa näkyä”, Lidl Suomen ostopäällikkö Riikka Nordqvist kertoo.

Hänen mukaansa Lidlin aktiivisuus suomalaisen ruoan viennin edistämiseksi liittyy siihen, että vienti auttaa suomalaista elintarviketeollisuutta kehittymään ja kasvamaan.

”Suomalaisen ruoan vieminen muihin maihin on meille luontevaa, koska kansainvälinen verkosto ja kontaktit muihin maihin ovat meillä jo olemassa. Lisäksi suomalainen ruoka on meille ylpeyden aihe. Kotimaisten yhteistyökumppaniemme laadukkaita tuotteita on ilo esitellä kansainvälisille kollegoille”, Nordqvist kertoo M&M:lle.

Eniten viedään leipää

Kilomääräisesti eniten Suomesta vietiin muihin maihin leipää: paistopisteen luomukaura- ja luomuruispaloja, luomupaahtoleipää sekä ruisleipää, jossa vilja on 100-prosenttisesti ruista. Himalajan vuorisuolamyllyä puolestaan vietiin viime vuonna 19 eri maahan.

”Suomessa osataan tehdä hyvää leipää, joka sopii etenkin itä- ja pohjoiseurooppalaiseen makuun. Leipä on myös tuote, jota kulutetaan paljon joka puolella, ja siksi sen vientimäärätkin nousevat merkittäviksi”, Nordqvist sanoo.

Vuonna 2017 Lidlin kautta vietiin ulkomaille eniten makeisia, kalaa ja ravintolisiä. Vuonna 2018 kala oli tuotemäärässä mitattuna kärjessä ja ravintolisät, käytännössä kuntoilijoille tarkoitetut Sportyfeel-tuotteet, toisella sijalla.

Suomalaiselle osaamiselle esimerkiksi gluteenittomien ja laktoosittomien tuotteiden kehityksessä on kysyntää muualla Euroopassa. Myös kaurapohjaiset tuotteet ovat nousussa.

”Ei ole mitään syytä hidastaa tahtia. Pidämme suomalaisten valmistajien tuotteita esillä erittäin mielellämme, kun kohtaamme kansainvälisiä kollegoitamme”, Nordqvist sanoo.

Suomessa Lidlin organisaatiossa työskentelee 5 300 henkilöä. Myymälöitä on 182 Hangosta Sodankylään ulottuvalla alueella.