Startup

Aleksi Ylä-Anttila 31.5. 13:53 päivitetty 31.5. 15:16

Suomalaisten kehittämä deittisovellus tähtää maailmalle: "Pelkkä kuva ei aina kerro totuutta ihmisestä "

Klip
Klip-sovellus on suomalaisten kehittämä videopohjainen deittisovellus, jolla on tällä hetkellä noin 25 000 käyttäjää. Kuvassa keskellä Klipin kehittätiimiin kuuluva, uuden Discotec-yhtiön markkinointijohtaja Juho Oranen omassa proofilinäkymässään.

Klipin perustajiin lukeutuva Juho Oranen kertoo, että sovelluksen tavoitteena on laajentua lähitulevaisuudessa kansainvälisille markkinoille.

Pääomasijoitusrahasto 3TS Capital Partners on ostanut suomalaisen Klip-deittisovelluksen. Yrityskaupan myötä Klip ja 3TS Capital Partnersin ennestään omistama kansainvälinen deittisovellus eCift yhdistyvät ja syntyy kokonaan uusi teknologiayhtiö Discotec, jonka pääomistaja on 3TS Capital Partners. Osapuolet eivät julkista kauppahintaa.

Klip on suomalaisen startupstudioyritys Midealabin kehittämä videodeittisovellus, jonka ensimmäinen versio julkaistiin käyttäjille Suomessa viime vuonna. Midealabin takana ovat kolme perustajaosakasta: Juho Oranen, Niko Porkka ja Henry Nilert.

Klip eroaa perinteisistä, Tinderin kaltaisista, deittisovelluksista videopohjaisuudellaan. Idea on yksinkertainen. Kun käyttäjä rekisteröityy palveluun, sovellus kysyy häneltä muutaman sattumanvaraisen kysymyksen. Sovellus kuvaa käyttäjän vastaukset, ja näin syntyy käyttäjän ensimmäinen profiilivideo.

Uuden Discotec-yhtiön markkinointijohtajana aloittanut Juho Oranen kertoo M&M:lle, että idea sovelluksen perustamisesta syntyi Midealabin tiimin omien kokemusten pohjalta.

Tiimin jäsenet osallistuivat vuonna 2016 niin kutsuttuun startup-hackathon-tapahtumaan, jossa iso joukko ihmisiä kokoontui pariksi päiväksi kehittämään ideoita, olivat ne sitten omia tai annettuja ideoita. Osallistujilla oli 48 tuntia aikaa tulla ulos hyvällä tuotekonseptilla.

"Useimmat meidän tiimiläisistämme olivat olleet Tinder-treffeillä, jossa tavattu henkilö ei lainkaan vastannut valokuvaa, jonka hän oli ladannut sovellukseen. Pelkkä kuva ei aina kerro koko totuutta ihmisestä.  Päätimme tehdä ennakkoluulottomasti tehdä videopohjaisen deittisovelluksen, jossa käyttäjistä näytetään pelkkiä videoita. Toisesta ihmisestä saa paljon elävämmän ja aidomman käsityksen videon kautta", Oranen kertoo.

Midealabin idea valittiin hackathon-tapahtuman parhaaksi konseptiksi. Idean kehittäjät aloittivat keskustelut enkelisjoittajien kanssa. Klip sai kerättyä sijoituskierroksella noin 100 000 euron pääomasijoituksen, jonka turvin käynnistettiin tuotekehitys.

Ensimmäinen Premium-versio sovelluksesta lanseerattiin vuonna 2017. Rekisteröityneitä käyttäjiä on tällä hetkellä noin 25 000, joista yli 90 prosenttia tulee Suomessa.

Seuraavaksi Turkkiin ja Saksaan

Klipin tähtäimessä ovat globaalit markkinat. Tätä vauhdittaa kesällä Turkissa toteutettava lanseerauskampanja, jossa pääkanavina ovat Facebookin ja Googlen mainosalustat. Lisäksi kampanjassa on mukana turkkilaisia Instagram-, YouTube-, ja Snapchat-vaikuttajia.

"Uskomme, että Turkissa saamme kampanjan siivittämänä nopeasti yli 100 000 rekisteröitynyttä käyttäjää. Silloin Suomi jää jo selkeästi taakse. Seuraavaksi lähdemme tavoittelemaan käyttäjiä Saksassa, jossa eCiftillä on ennestään laaja käyttäjäkunta", Oranen sanoo.

Lanseerausta vauhdittaa myös kesällä käyttäjille ilmestyvä uusi tapahtumaominaisuus, joka niin ikään erottaa Klipin muista deittisovelluksista. Käytäjä voi uudistuksen myötä tägätä itsensä erilaisiin tapahtumiin, kuten musiikkifestivaaleille. Kun hän merkitsee itsensä osallistujaksi tapahtumaan, kaikki hänen kanssan yhteensoveltuneet käyttäjät saavat tiedon tästä.

"Voin esimerkiksi kertoa, että olen menossa Raumanmeren juhannukseen tai Ruisrockiin. Sitten voimme sopia tapaamisen sinne. Tapahtumat ovat luonteva paikka tavata ihmisiä. Lisäksi siinä on se hyvä puoli, että jos homma ei toimi, kumpikin voi lähteä omille teilleen luontevasti."

Discotec käy parhaillaan neuvotteluja Suomen isojen festaritapahtumien kanssa yhteistyöstä Klip-sovelluksen ja tapahtumien välillä. Myös yhteistyö yökerhojen ja baarien kanssa kiinnostaa.

Klipistä on tällä hetkellä saatavilla kaikille ilmainen Premium-versio. Loppuvuodesta Discotec testaa erilaisia malleja, joiden kautta käyttäjiltä saadaan myös sovelluksen sisäisiä maksuja. Tätä kautta Discotec saa kassavirtaa myös Klipin kautta.

Uuden Discotec-yhtiön ensimmäisen toimintavuoden liikevaihtotavoite on vajaat kaksi miljoonaa euroa. Tänä vuonna yhtiö tähtää kehitys- ja lanseeraustyön myötä nollatulokseen.

"eCiftillä on ennestään suuri määrä rekisteröityneitä käyttäjiä, ja se saadaan käännettyä voitolliseksi. Klipin kohdalla monetisointi alkaa loppuvuodesta, joten se tulee tekemään tänä vuonna vielä tappiota. Kun käyttäjäpohja laajenee ja saamme kunnolla jalansijaa isommilla, globaaleilla markkinoilla, tulosta alkaa varmasti tulla", Juho Oranen kertoo.

eCift on 3TS Capitalin rahoittama, vuonna 2009 Turkissa perustettu, 15 henkeä työllistävä perinteinen deittipalvelu, jonka pääkohdemaina ovat Turkki ja Saksa sekä saksankielinen Eurooppa. Palvelulla on 6 miljoonaa rekisteröitynyttä käyttäjää.

Discotecilla on toimipisteet Helsingissä, Istanbulissa ja Ukrainan Lvivissä. Yritys työllistää 27 henkilöä, ja toimitusjohtajana toimii Niko Porkka. Midealabin perustajaosakkaat siirtyvät Discotecin osakkaiksi. Orasen mukaan kolmikon omistusosuus uudesta yhtiöstä on "kymmeniä prosentteja".

3TS Capital Partnersin toimitusjohtaja Pekka Mäki kertoo M&M:lle, että Discotec pyrkii hankkimaan eCiftille ja Klipille yhdistymisen myötä laaja käyttäjäkuntaa Pohjoismaissa sekä muualla Euroopassa.

"Mobiilikentälle on tulossa uudenlaisia tuoteperheitä ja sovelluksia. Klipin tiimillä oli paljon hyviä ideoita asiasta ja hyvää näyttöä kuluttajien innostuksesta uudenlaisiin tuotteisiin. Nyt oli hyvä paikka yhdistää ratkaisut, joita olimme jo toteuttaneet eCiftin kanssa Turkissa sekä saksankielisessä Euroopassa", Mäki kertoo.

3TS Capital Partners on Sitran aloitteesta perustettu suomalaistaustainen, kansainvälinen teknologia-, media- ja telekommunikaatioalan yrityksiin keskittyvä pääomasijoitusrahasto Keski- ja Itä-Euroopassa. 

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö