Maabrändi

Laura Kukkonen 22.1. 15:20

Suomalaisten poikkeuksellinen metsäsuhde korostuu maakuvatyössä

Colourbox
Suomen Metsämuseo Lusto kartoittaa suomalaisten henkilökohtaisia metsäkokemuksia ja -suhteita.

Suomien maakuvatyön päätemoihin kuuluu tänä vuonna metsäsuhde.

Maakuvatyö pyrkii vaikuttamaan Suomeen liittyviin tietoihin, mielikuviin ja lopulta päätöksiin. Ulkoministeriön maakuvayksikön asiantuntija Emma Rispoli korostaa, että maakuva ei ole vain markkinointia ja kiiltokuvia.

"Se, että Suomi tunnetaan ulkomailla vahvuuksistaan, vaikuttaa suoraan taloudelliseen ja poliittiseen menestykseemme", Rispoli sanoo tiedotteessa.

Rispolin mukaan suomalaisten suhdetta metsään ei tunneta tarpeeksi hyvin. Hän sanoo, että Suomessa metsillä on poikkeuksellisen suuri merkitys. Suomalaiset viettävät aikaa luonnossa rentoutuen, marjastaen, vaeltaen ja mestästäen.

Osana maakuvatyötä Suomen Metsämuseo Lusto kartoittaa suomalaisten henkilökohtaisia metsäkokemuksia ja -suhteita.

Lusto on listannut Museoviraston pyynnöstä Unescon aineettoman kulttuuriperinnön kohteita. Luston apulaisjohtaja Leena Paaskoski kertoo, että metsään liittyviä suomalaisen kulttuurin ilmiöitä löytyi selvityksessä kymmeniä. Metsään liittyy arvoja, käyttömuotoja ja myös tunteita.

Suomessa metsään liittyvät myös suojelun ja taloudellisen hyödyntämisen näkökulmat.

Paaskosken mukaan metsäteollisuuden johtajat unohtavat "motot ja motit", kun heidän kanssaan alkaa avata metsäsuhdeteemaa.

"Yritykset voisivat kertoa omassa brändissään metsäsuhteeseensa liittyvistä arvoista, joilla vaikutetaan Suomen maakuvaan metsämaana", Paaskoski sanoo.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Musiikkipalvelut

20.02.2018 17:09

Spotify kaavailee uutta aluevaltausta

The Guardian ja musiikkialan julkaisut arvelevat työpaikkailmoitusten perusteella, että Spotifyssa on käynnissä kaiutinprojekti.