Elintarvikkeet

Aleksi Ylä-Anttila 15.1. 14:37

Suomalaistuotteet ennennäkemättömän laajasti esillä Saksassa: "Kasvupotentiaali on suuri"

Business Finland
Suomalaiset elintarvikkeet ovat Saksassa esillä poikkeuksellisen laajasti alkuvuonna. Suomi on tänä vuonna kansainvälisten Grüne Woche -messujen pääyhteistyökumppani.

Suomi sekä suomalaiset elintarvikkeet näkyvät vahvasti saksalaisille kuluttajille heti vuoden 2019 alussa vähittäiskauppojen kampanjoissa Pohjois-Saksan alueella sekä Berliinin kansainvälisillä Grüne Woche -messuilla 18.-27.1.2019.

Suomi on messujen pääyhteistyökumppanina historiallisen näkyvästi esillä Saksassa, joka on Suomen viidenneksi suurin elintarvikkeiden vientimaa. Suomi vie Saksaan vuosittain 75 miljoonan euron arvosta ruokaa ja juomia, ja kampanjoiden tavoitteena on tukea yritysten markkinoille pääsyä ja viennin kasvua.

Kuluttajakampanjat toteutetaan osana innovaatiorahoituskeskus Business Finlandin Food from Finland -ohjelmaa ja niiden tavoitteena on saada suomalaisia tuotteita nykyistä laajemmin saksalaisten vähittäiskauppojen valikoimiin.

Food from Finland-ohjelman johtaja Esa Wrang Business Finlandista kertoo M&M:lle, että ensimmäiset kuluttajakampanjat Saksassa on tehty vuonna 2016 yhdessä pohjoissaksalaisen CITTI Markt -vähittäiskauppaketjun kanssa, joka on mukana myös nyt.

"Olemme käyttäneet aiemmista kampanjoista saatuja oppeja laajentaaksemme kampanjointipohjaa Saksassa. Nyt meillä on tammi-helmikuussa tulossa Saksassa neljä kuluttajakampanjaa. Ei suomalaisilla tuotteilla ja elintarvikkeilla ole koskaan kampanjoitu tällä tavalla Saksan markkinoilla", Wrang kertoo.

Tammi-helmikuun vaihteeseen ajoittuviin kuluttajakampanjoihin osallistuvat laatutavaratalot KaDeWe Berliinissä ja Alsterhaus Hampurissa. Samaan aikaan suomalaistuotteet ovat esillä CITTI-ketjun myymälöissä Lyypekissä, Kielissä ja Flensburgissa.

Kampanjoihin kuuluu näkyvyys myymälöissä muun muassa suomalaisien valokuvien ja kampanjalogojen sekä tuotteiden erikoisesittelyjen ja maistatusten kautta. Sen lisäksi kukin kumppaniketju nostaa suomalaistuotteita esille omissa printi- ja digikanavissaan.

Myymäläkampanjoita täydentää Lieferello-verkkokaupan kampanjointi suomalaisilla tuotteilla. Kampanjoissa mukaillaan Suomen osaston Villistä luonnosta -teemaa. Business Finlandin Visit Finland -yksikkö tukee kampanjoita tuoden samalla esiin Suomea houkuttelevana matkailukohteena saksalaiselle medialle ja kuluttajille.

"Lisäksi saksalainen online-kauppa Lieferello on rakentanut oman verkkokauppansa sisälle puhtaasti suomalaisiin tuotteisiin keskittyvän Finland-shopin. Kyse on shop in shop -konseptista, joka on pysyvä ratkaisu", Wran kertoo.

Suomalainen ruoka kiinnostaa saksalaisia kuluttajia Wrangin mukaan yhä enemmän, ja pohjoinen alkuperä tuo tuotteille myös ripauksen eksotiikkaa. Esille tulee tuotteita useilta kymmeniltä suomalaisyrityksiltä, esimerkiksi loimulohta, kaura-ja ruispohjaisia tuotteita, makeisia, pienpanimo-oluita sekä muita alkoholijuomia.

"Meillä on kaiken kaikkiaan yli 80 yritystä Suomesta mukana. Kampanjat ovat yksi osa kokonaisuutta, kansainväliset Grüne Woche -messut ovat toinen osa ja ostajatapaamiset ja muut tapahtumat kolmas osa."

Yksi mukaan lähtevistä yrityksistä on Laihian Mallas Oy, joka esittelee tuotekehityspäällikkö Henrietta Gulmanin mukaan vientiin suunnitellun Have a Sweet Day -brändin alla olevat suomalaiseen viljaan perustuvat Sweet Malt Bread -saaristolaisleipäjauhoseoksen ja Oat Powder Blueberry -välipalatuotteen ensi kertaa saksalaisille kuluttajille.

"Osallistumme mielellämme Business Finlandin organisoimiin vähittäiskaupan kampanjoihin, sillä kyseisten ketjujen asiakaskunta on juuri sellainen, jota haluamme Saksassa tavoitella. Tulevaisuus näyttää, onnistummeko saamaan tuotteemme pysyvästi saksalaisten kauppojen hyllyihin tavoitteittemme mukaisesti", sanoo tuotekehityspäällikkö Henrietta Gulman Laihian Mallakselta.

Pääsy Saksan markkinoille on pitkän työn tulos

Food from Finland -ohjelma on tehnyt vuodesta 2016 lähtien yhteistyötä saksalaisen CITTI-ketjun kanssa toteuttaen useita suomalaisten tuotteiden kampanjoita ketjun myymälöissä. Ketjun valikoimissa on jo 100 suomalaista tuotetta. Myös verkkokauppa lieferello.de on listannut lähes 100 suomalaista tuotetta valikoimaansa. Tuotteiden saaminen Saksan kauppoihin on edennyt Wrangin mukaan sitkeästi askel kerrallaan.

"Kampanjointi edellyttää, että valikoimiin on jo saatu riittävä määrä tuotteita. Lupaavaa on, että saksalaiset vähittäiskaupat ovat halunneet tehdä näin aktiivista yhteistyötä kanssamme suomalaisten tuotteiden tarjonnan laajentamiseksi."

Food from Finland järjestää Grüne Wochen yhteydessä saksalaisille ammattiostajille ja medialle tilaisuuden tutustua yrityksiin ja tuotteisiin Suomen suurlähetystössä Berliinissä. Tilaisuuden avaa maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä.

Suurlähetystön tilaisuudessa on paikalla yli 40 suomalaista yritystä. Tammi-helmikuun kampanjointiin osallistuu Wrangin mukaan kaikkiaan yli 80 suomalaista elintarvikealan yritystä.

"Tarkoitus on, että meidän panostuksemme madaltavat suomalaisten elintarvikeyritysten kykyä osallistua näihin kampanjoihin. Me kannamme aina joka kampanjasta tietyn osuuden ja yritykset toisen puolen. Karkean säännön mukaan pyrimme siihen, että maksimissaan puolet olisi julkista rahoitusta ja toinen puoli tulee yrityksiltä", Wrang kertoo.

Suurlähettiläs Ritva Koukku-Ronden mukaan Suomen kumppanuus Grüne Wochella ja kuluttajakampanjat tuovat hienoa näkyvyyttä. Grüne Woche on Euroopan suurin kuluttajille suunnattu elintarvikemessutapahtuma. Messut keräävät vuosittain 400 000 kävijää, 90 000 ruoka-alan ammattilaista, yli 4 000 median edustajaa ja poliittisia päättäjiä.

"Saksa on merkittävin kauppakumppanimme vuodesta 2014. Saksan kaltaisessa maassa messuilla on edelleen tärkeä merkitys, niin uusien kontaktien kuin liiketoimintamahdollisuuksien kartoittamisessa. Täällä on kysyntää etenkin puhtaille, terveysvaikutteisille tuotteille. Toivonkin, että nyt tehtävä yhteisponnistus on yksi ponnahduslauta sille, että suomalaisyritykset saavat nykyistä enemmän tuotteitaan saksalaisiin ruokakauppoihin ja ravintoloihin", sanoo Koukku-Ronde.

Saksan kampanjoissa ovat mukana myös muun muassa Bryggeri Helsinki, Fazer Leipomot, Kyrö Distilling Company, Kalevala Distillery, Laihian Mallas, Lapland Food Club, Maria of Lapland, Salmari sekä Shaman Spirits.

Esa Wrangin mukaan panostukset Saksan markkinaan jatkuvat alkuvuoden rutistuksen jälkeen vahvana läpi vuoden.

"Panostamme Saksaan useampia satojatuhansia euroja koko vuoden aikana. Saksa on meille tärkeä markkina ja kasvupotentiaali siellä on suuri. Siksi siellä on tarvetta tehdä kuluttajakampanjoita säännöllisesti siten, että suomalaiset tuotteet pysyvät saksalaisten kuluttajien tietoisuudessa", sanoo Wrang.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö