Tutkimus

Ville Perttula 11.6. 09:15 päivitetty 11.6. 09:30

Suomalaistutkimuksen mukaan 7–15-vuotiaista 86 prosenttia katsoo televisiota ja 70 prosenttia lukee kirjoja – vain 16 prosenttia sanoo käyttävänsä Facebookia joskus

Aikakausmedia

Aikakausmedian teettämän tutkimuksen mukaan Youtube on kaikissa ikäryhmissä tärkein media ja viihtyminen tärkein syy käyttää mediaa.

Aikakausmedian tilaamasta tutkimuksesta selviää, että lasten ja nuorten tärkein mediankäyttöväline on puhelin.

Aikakausmedian Lasten ja nuorten mediapäivä -tutkimuksessa selvitettiin 7–15-vuotiaiden mediankäyttötottumuksia ja heitä kiinnostavia sisältöjä.

Tutkimuksen mukaan kouluikäiset käyttävät Snapchatia, konsoli-, ja tietokonepelejä sekä lyhyiden videoiden jakamiseen perustuvaa Tiktokia huomattavasti enemmän kuin vanhempansa.

Suomalaisten medioiden nettisivut, sanomalehdet ja Facebook ovat puolestaan aikuisten juttu. Lapsista vain 16 prosenttia sanoo käyttävänsä Facebookia edes joskus, aikuisilla vastaava luku on 83 prosenttia.

Tarve viihtyä on keskeinen syy käyttää oikeastaan mitä tahansa mediaa, ja tärkein mediakanava on Youtube. Suomalaisista mediabrändeistä kiinnostavimmat sisällöt tarjoavat Yle Areena, Aku Ankka sekä Ruutu-palvelu.

Perinteisellä medialla on paikkansa nuorten elämässä: televisiota katsoo 86 prosenttia, kirjoja lukee 70 prosenttia ja aikakauslehtiä 52 prosenttia.

Aikakausmedian teettämän tutkimuksen mukaan lapset ja nuoret lukevat aikakauslehtiä yhtä paljon kuin vanhempansa.

Aikakauslehtien lukemiseen lapsia ja nuoria motivoi rauhoittuminen käsissä pidettävän median äärellä ja kiinnostavat jutut. Erityisesti 7–9-vuotiaille tytöille on tärkeää lehden konkreettinen selailu sekä lehdistä löytyvät piirustustehtävät ja irrotettavat julisteet.

Ensisijainen syy, miksi aikakauslehtien lukeminen ei kiinnosta, on vastaavasti se, että lehtiä ei koeta mielenkiintoisiksi.

Ikä määrittää

Sosiaalinen media ja pikaviestimet ovat tyypillisesti lasten ja nuorten jatkuvassa käytössä pitkin päivää.

Suoratoistopalveluita, televisiota, konsoli- ja tietokonepelejä ja aikakauslehtiä taas käytetään illan aikana, ja juuri ennen nukkumaan menoa moni valitsee painetun käyttöliittymän: kirjan tai aikakauslehden.

Vanhempien valvonta määrittää lasten ja nuorten mediankäyttöä erityisesti nuoremmissa ikäryhmissä. 7–9-vuotiaiden vanhemmista lähes yhdeksän kymmenestä rajoittaa lapsensa ruutuaikaa, 13–15-vuotiaiden vanhemmista vain hieman alle puolet. Kirjojen ja lehtien lukemista rajoittaa vain 3 prosenttia vanhemmista.

Pelaaminen yhdistää kaikenikäisiä poikia

Poikien suosituimmat kiinnostuksen kohteet toistuvat melko samanlaisina kaikissa ikäryhmissä. Kiinnostavimmat aiheet ovat pelaaminen, tubettajat ja musiikki.

Pojille pelaaminen on tekemisen lisäksi myös tärkeä mediankäytön muoto, sillä 68 prosenttia kertoo pelaavansa mielellään ja katsovansa suoratoistopalveluista pelivideoita. Moni mainitsee yhteydenpidon ystäviin olevan tärkeä syy pelata.

Pelien lisäksi livestriimauspalvelu Twitch, pelatessa käytettävä viestintäohjelma Discord ja sosiaalinen verkkosivusto Reddit ovat pojille huomattavasti tärkeämpiä kuin tytöille.

Tyttöjä kiinnostavat sisällöt vaihtelevat ikäryhmän mukaan: 7–9-vuotiaiden tärkeimpiä kiinnostuksen kohteita ovat eläimet ja tanssiminen, 10–12-vuotiailla eläimet ja tubettajat ja 13–15-vuotiailla musiikki ja muoti.

Tytöt myös määrittelevät itsensä mediankäyttäjinä poikia monipuolisemmin, ja tytöistä löytyy Youtube-tehokäyttäjien lisäksi myös sarjojen ja elokuvien katselijoita ja painettujen lehtien lukijoita. Lisäksi tytöillä korostuu poikia enemmän blogien lukeminen, median käyttäminen ystävyyssuhteiden vahvistamiseksi sekä Tiktokin käyttö.

Tutkimus toteutettiin kahdessa osassa: kvalitatiiviset haastattelut maaliskuussa 2019 ja kvantitatiivinen kyselytutkimus huhti–toukokuussa 2019. Kvalitatiivisen tutkimuksen toteutti Inspirans. Kyselytutkimukseen vastasi 529 7–15-vuotiasta lasta ja 529 vanhempaa. Kvantitatiivisen tutkimuksen toteutti Taloustutkimus.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö