Palvelut

Maarit Alkula 24.6. 08:55

Suomalaisyritykset ovat mielestään osaamattomia tukipalveluiden ostajia – uusi verkkokauppa pyrkii helpottamaan vertailemista

Ilona Works Finlandin toimitusjohtaja Juhana Gyllenbögel

”Haluamme, että loppuasiakas pystyy vertailemaan yhden palvelukategorian sisällä eri palveluntarjoajien palveluja samalla lailla kuin kuluttajapuolella on arkipäivää vertailla lentolippuja ”, Ilona Works Finlandin toimitusjohtaja Juhana Gyllenbögel sanoo.

Yli puolet yrityspäättäjistä arvioi oman osaamisensa tukipalvelujen ostamisessa korkeintaan tyydyttäväksi. Tieto selviää verkkokauppayhtiö Ilona Works Finlandin teettämän kyselytutkimuksen vastauksista. Yhtiö avasi toukokuussa pienille yrityksille suunnatun tukipalveluiden verkkokaupan.

Tukipalveluita ovat esimerkiksi taloushallintopalvelut, pankkipalvelut, vakuutukset, puhelinliittymät ja yritysrahoitus. Osa tukipalveluista on lakisääteisiä.

Kyselytutkimuksen toteutti tutkimusyhtiö IROResearch, ja siihen vastasi 615 suomalaista 1–50 työntekijän yrityksen johtohenkilöä. Kyselytutkimuksen vastaajista valtaosa työskentelee alle kymmenen henkilöä työllistävissä yrityksissä.

Vastaajissa oli pienyritysten omistajia, toimitusjohtajia ja muita ylimmän johdon jäseniä. Heistä 52 prosenttia kuvailee osaamistaan liiketoiminnan tukipalvelun hankkimisessa korkeintaan tyydyttäväksi. Yhdeksän prosenttia sanoo sitä välttäväksi ja neljä prosenttia heikoksi.

”Arvio on yllättävän synkkä, mutta toisaalta ilmiö on ymmärrettävä, sillä vaikka käytännössä jokainen yritys tarvitsee jonkinlaisia tukipalveluja, ne palvelut harvoin liittyvät yrityksen liiketoiminnan ytimeen. Yrittäjien ja ylimmän johdon päähuomio taas suuntautuu luonnollisesti varsinaiseen liiketoimintaan”, Ilona Works Finlandin toimitusjohtaja Juhana Gyllenbögel sanoo.

Hänen mukaansa tarvittavien tukipalvelujen löytäminen ja ostaminen aiheuttaa Suomessa liike-elämälle turhia hidasteita.

”Kaikkein tärkeintä yrityksille on palvelujentarjoajan luotettavuus. Kumppanien valitseminen on tärkeä prosessi. Suurimmat haasteet ovat aikapula, tarjolla olevien palvelujen vertailtavuus ja hintatietojen selkeyden puute”, Gyllenbögel sanoo.

Tyypilliset vaikeudet ratkaistakseen yrittäjille suunnattu verkkokauppa ilona.works kokoaa tukipalvelujen tarjoajat yhteen palveluun ja edellyttää niiltä tietyt yhtenevät tiedot vertailun helpottamiseksi. Kaikki mukana olevat palvelut on mahdollista hankkia suoraan ilona.works-verkkokaupasta.

”Haluamme, että loppuasiakas pystyy vertailemaan yhden palvelukategorian sisällä eri palveluntarjoajien palveluja samalla lailla kuin kuluttajapuolella on arkipäivää vertailla ja ostaa lentolippuja tai hotellihuoneita. Haluamme tuoda yritysten väliseen kaupan puolelle saman logiikan ja ostoprosessin”, Gyllenbögel sanoo.

”Haluamme yrittäjien tietoisuuteen ja ykköskanavaksi"

Ilona.worksin brändiä rakennetaan Dynamo & Sonin kanssa ja viestintää hoitaa Rianno Communications.

Toukokuussa alkaneen ensimmäisen lanseerauskampanjan aikana ilona.worksia mainostettiin MTV3-televisiokanavalla, MTV:n videopalvelussa ja display-mainoksissa sekä sosiaalisessa mediassa ja Googlen kautta. Gyllenbögel kertoo, että lanseerauskampanja tehtiin noin sadantuhannen euron budjetilla.

”Tulimme isosti ulos ja aiomme nyt ja tulevaisuudessakin suunnata suuren osan budjetistamme markkinointiin.”

Lanseerauskampanjan toinen vaihe alkaa syyskuussa ja kestää joulukuuhun saakka.

”Haluamme yrittäjien tietoisuuteen ja ykköskanavaksi, kun pienyrityksissä mietitään, mistä tukipalveluita vastedes hankitaan”, Gyllenbögel sanoo.

Ensimmäisessä vaiheessa tarjolla olevia palveluita ovat eläkevakuutukset, yritysliittymät sekä yritystilit ja -kortit. Syksyyn mennessä tarjonta kasvaa vahinkovakuutuksilla, kirjanpito- ja palkanlaskentapalveluilla, työterveyspalveluilla, työsuhde-eduilla, maksupäätteillä, kevytyrittäjien laskutuspalveluilla sekä rekrytointipalveluilla. Myöhemmin tulossa on uusia kategorioita, joita voivat olla esimerkiksi markkinointi ja viestintä.

”Kaikki ydinliiketoimintaa tukevat palvelut ovat tulossa verkkokauppaamme”, Gyllenbögel sanoo.

Toistaiseksi verkkokaupassa ei ole vielä kovin paljoa vertailtavaa, mutta lisää yhteistyösopimuksia on jo tehtynä ja lisäksi käynnissä on noin 50 neuvottelua.

”Start up -yhtiönä halusimme tulla ajoissa markkinoille rohkeasti kuulemaan kommentteja siitä, mihin suuntaan verkkokauppaamme kannattaa kehittää.”

Uusi verkkokauppa on Gyllenbögelin mukaan otettu ensimmäisen kuukauden aikana hyvin vastaan sekä palveluntarjoajien että loppukäyttäjien puolella ja kauppojakin on jo tehty alustan kautta.

Yrityksen ansaintamalli perustuu siihen, että verkkokauppa toimii palveluntarjoajien myyntikanavana ja saa niiltä maksun kauttaan tulleista kaupoista.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö