Startup

Aleksi Ylä-Anttila 5.12. 13:07

Suomalaisyritys solmi lisenssisopimuksen NHL:n kanssa: "Odotuksemme ovat kovat"

doCover
NHL on myös Suomessa laajalti seurattu jääkiekkoliiga. Kuvassa vasemmalla Colorado Avelanchen suomalaishyökkääjä Mikko Rantanen ja keskellä Minnesota Wildin suomalainen kapteeni Mikko Koivu.

Suomalainen startup-yritys doCover on aloittanut NHL-lisensoitujen tuotteiden myynnin.

Docover Oy on vuonna 2016 Suomessa perustettu yhtiö, joka tuo yritysten logot hologrammiteknologialla mobiili-, pad- sekä pc-laitteiden näyttöihin karkaistulla suojalasilla. Kun puhelin on pois päältä, hologrammikuvio tulee esiin, puhelimen ollessa päällä se häviää.

Pohjois-Amerikan jääkiekkoliigan NHL:n kanssa nyt solmittu lisenssisopimus merkitsee sitä, että doCoverilla on käyttöoikeus NHL:n brändeihin ja logoihin kaikissa niissä Euroopan maissa, joissa pelataan jääkiekkoa.

Kanadalaisseura Winnipeg Jetsin logolla varustettu mobiililaitteille tarkoitettu suojalasi on yksi doCoverin NHL-lisenssituotteista. | Kuva: doCover

 

Lisenssisopimus allekirjoitettiin loppukesästä. Yrityksen ensimmäiset NHL-aiheiset tuotteet, Winnipeg Jetsin ja Florida Panthersin panssarilasit mobiililaitteille, ovat myynnissä muun muassa Verkkokauppa.comissa.

DoCover on perustamisvuodestaan lähtien suunnannut voimakkaasti lisensointibisnekseen. Ensimmäiseksi se hankki lisenssin Muumeihin.

Sen jälkeen doCoverin panssarilaseissa ja takakansissa on nähty muun muassa Angry Birds -hahmoja sekä Real Madridin, Barcelonan ja koripallosarja NBA:n logoja.

Jääkiekon puolella doCover on solminut lisenssisopimukset KHL-seura Jokerien ja kaikkien jääkiekon Liigan seurojen kanssa. 

Koska yritys oli solminut aiemmin muutaman isomman lisenssisopimuksen, se helpotti toimitusjohtaja Atso Toimelan mukaan avauksen tekemistä myös maailman tunnetuimman jääkiekkoliigan suuntaan.

"Olemme tehneet aiemmin isoja diilejä koripalloliiga NBA:n sekä jalkapallon suurseurojen FC Barcelonan ja Real Madridin kanssa. Sitä kautta olemme saaneet vähän nimeä ja referenssiä maailmalla, ja meidän on helpompi lähestyä muita tahoja, jotka kiinnostavat meitä lisensointimielessä. Aluksi oli vaikea saada sovittua edes tapaamisia tai löytää oikeita ihmisiä", Toimela kertoo.

Yritys ei Toimelan mukaan julkista sopimuksen hintaa. Hän kuitenkin toteaa, että lisenssisopimuksiin liityy yleensä aina jonkinlainen takuumaksu eli eräänlainen alkuinvestointi riippumatta lisensoitujen tuotteiden lopullisesta myyntimäärästä.

Sopimusta hän kuvaa merkittäväksi kasvua tavoittelevan yrityksen kannalta.

"Tämä on yksi meidän merkittävimmistä diileistämme. Erityisen iso asia on se, että se koskettaa vahvasti myös kotimarkkinaa, jossa olemme jo panostaneet jälleenmyyntiverkoston rakentamiseen. NHL on Suomessa hyvin seurattu sarja, jota itsekin seuraan. Odotuksemme ovat kovat", sanoo Toimela.

Helmikuussa päättyneellä ensimmäisellä tilikaudellaan doCover teki reilun 200 000 euron liikevaihdon ja tappiollisen tuloksen. Yrityksessä työskentelee neljä työntekijää.

"Tavoitteena on, että tuplaamme liikevaihdon tulevana vuonna. Tuloksesta on vaikea sanoa, koska olemme vielä tänä vuonna investoineet vahvasti uusiin lisenssisopimuksiin sekä oman verkkokaupan lanseeraukseen", Toimela toteaa.

Yritys avasi oman verkkokaupan tällä viikolla. Verkkokauppa on rakennettu WooCommerce-alustalle, ja logistiikka hoidetaan Virosta käsin. Tuotteiden varastoinnista ja lähettämisestä vastaa Boomerang Distribution.