Ulkomaat

Laura Kukkonen 13.6. 08:41

Suomalaisyritysten medianäkyvyys Aasiassa paisui – 1,1 miljardia silmäparia, 308 artikkelia ja 34 maata

Riitta Heiskanen
Finnfacts toi kansainvälisiä toimittajia vierailemaan Habitare-messuilla vuonna 2017. Suomessa Habitaressa edustanut Anno oli myös mukana Finpron IFFT Interior Lifestyle Living -tapahtuman Suomi-paviljongissa viime marraskuussa.

Finnfacts järjestää kansainvälisille toimittajille vierailuja, joiden tavoitteena on lisätä Suomen ja suomalaisyritysten näkyvyyttä maailmalla.

Business Finlandiin kuuluva Finnfacts järjesti viime vuonna yhteensä 16 mediavierailua, joihin osallistui 120 toimittajaa. Vierailuista syntyi yhteensä 308 artikkelia, jotka julkaistiin 34 eri maan medioissa.

Finnfactsin mukaan kansainvälisten mediavierailujen vaikutukset nousivat ennätystasolle. Sisällöt tavoittivat arviolta 1,1 miljardia mediankuluttajaa ympäri maailman. Luku on neljä kertaa suurempi kuin vuonna 2016.

Erityisessä kasvussa oli Aasian medianäkyvyys. Suurin osa mediaosumista tuli Japanista, Etelä-Koreasta, Kiinasta, Venäjältä ja Yhdysvalloista. Viime vuonna julkaistuista artikkeleista kolmannes oli julkaistu perinteisissä uutismedioissa ja 40 prosenttia ammatti- ja asiantuntijamedioissa.

"Aasian medioilla voi suomalaisessa mittapuussa olla todella suuret levikit, mikä näkyy mediaosumatuloksissa. Näkyvyyden ansiosta vierailut tuovat yrityksille muun muassa leadejä tai yritysdelegaatioiden vastavierailuja Suomeen", Finnfactsin viestintäasiantuntija Tsui-Shan Tu kertoo tiedotteessa.

Finnfactsin mukaan vierailujen teemoista eniten lukijoita tavoittivat suomalaiset koulut ja digitaalisuus, suomalainen talviteknologia ja arktinen osaaminen sekä startupit.

Suomen ulkoministeriö oli mukana järjestämässä noin puolta vierailuista. Osa vierailuista ovat olleet toimeksiantoja asiakkailta.

Finnfactsin viestintäasiantuntija Katja Anttila kertoo tiedotteessa, että Suomessa toimivien kansainvälisten kirjeenvaihtajien osuus on pieni verrattuna Tukholmaan tai Kööpenhaminaan.

"Erityisen tärkeää on, että toimittajat pääsevät omin silmin näkemään ja kokemaan suomalaista osaamista paikan päällä", Anttila sanoo.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö