Liike-elämä

Ville Perttula 18.1.2018 14:22

Suomeen perustettiin liike-elämän murrosta tutkiva laboratorio – yhteistyössä mukana muun muassa Aller Suomi

Samuli Lintula
Turun yliopiston keskusaukio. Kuvituskuva.

Turun yliopiston kauppakorkeakoulun perustaman tutkimuslaboration tutkimuskumppanina on Harvard Business School.

Aller Media, Bayer Nordic SE, IBM Finland, OP Ryhmä, PricewaterhouseCoopers, Rolls-Royce ja Valmet Automotive ovat mukana Turun yliopiston kauppakorkeakoulun perustamassa Laboratory of Business Disruption Research -tutkimuslaboratoriossa. 

Uuden tutkimuslaboratorion tavoitteena on tutkia esimerkiksi digitalisuuden aiheuttamaa disruptiota, joka muuttaa eri alojen liiketoimintaa.

Laboratorion tavoitteena on myös kehittää liike-elämälle uusia toimintamalleja ja konsepteja, jotka tukevat liiketoiminnan kehittämistä.

"Yhteiskuntaamme ja liike-elämäämme myllertävät tällä hetkellä useat vahvat muutosvoimat, jotka oikein hyödynnettyinä mahdollistavat liiketoimintaloikkia. Esimerkiksi voimakkaasti kehittyvä nettiteknologia on mahdollistanut muun muassa Airbnb:n, Uberin, Netflixin ja Onnibusin läpimurtoja",  tutkimuslaboratorion johtaja Thomas Westerholm kertoo tiedotteessa.

Ensimmäiset tutkimushankkeet käynnistyvät keväällä. Laboratorion tutkimuskumppanina on Harvard Business School.

Aiheita, joiden parissa laboratorio työskentelee, ovat esimerkiksi koneoppiminen, tekoäly ja hinnoitteluinnovaatiot.

"Traditionaalisesta aikakauslehtiyhtiöstä on tullut moderni, hyvin digitaalinen media- ja markkinointiyhtiö, joka nojaa työntekijöidensä huippuosaamiseen, dataan ja merkityksellisen sisältöön. Olemme ylpeitä saavutuksistamme ja jaamme ilolla osaamistamme muille disruptiossa onnistuneille tai sillä tiellä oleville laboratorion huippuyhtiöille”, kommentoi Allerin Suomen konsernin toimitusjohtaja Pauli Aalto-Setälä tiedotteessa.

Aalto-Setälä toimii myös Turun yliopiston Digital Mindset -koulutusohjelman työelämäprofessorina.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö