Toimistot

Ville Perttula 18.6. 08:31

Suomeen rantautunut markkinatutkimustoimisto Userneeds houkuttelee vastaajia pelin avulla: "Alan pitää kehittää uusia tutkimuskeinoja"

Tanskasta lähtöisin olevalla Userneedsillä on Suomessa 40 000 henkilön vastaajapaneeli.

Tanskasta lähtöisin oleva markkinatutkimus- ja tiedonkeruuyritys Userneeds on avannut myyntitoimiston Suomeen.

Userneedsillä on asiakkaita kansainvälisistä brändeistä pienempiin konsultointiyrityksiin sekä yliopistoihin, ja tiedonkeruun lisäksi yritys laatii kerättyyn tietoon pohjautuvia näkemyksiä.

Userneeds on vuosien varrella kasvattanut omat vastaajapaneelit Pohjoismaissa Suomen lisäksi myös Ruotsiin, Norjaan ja Tanskaan sekä muualla Euroopassa Irlantiin ja Sveitsiin. Suomessa Userneedsillä on 40 000 henkilön vastaajapaneeli.

Suomessa myyntitoimintaa vetävä Liisa Frick kertoo M&M:lle, että Suomi on houkutteleva maa markkinatutkimusyhtiölle, sillä suomalaiset ovat uskollisia vastaajia.

"Suomalaiset haluavat oikeasti vastata markkinatutkimuksiin oikein, ja he ottavat tutkimukset tosissaan. Täällä on paljon vähemmän kuin muissa maissa niin kutsuttuja suoran linjan vetäjiä tai hätäilijöitä, jotka nopeasti ruksaavat vain jotain vastauksia."

Frick arvio, että Suomessa kilpailutilanne on kirjava, koska maahan mahtuu kaikenkokoisia tutkimustoimistoja. Frickin mukaan Userneedsin suurimpia kilpailijoita, mutta samalla myös potentiaalisia yhteistyökumppaneita Suomessa, ovat Taloustutkimus, Dynata, Norstat ja Billendi.

Userneedsillä ei ole vielä suoria asiakkaita Suomessa. Frickin mukaan Userneedsin potentiaalisia asiakkaita ovat media- ja mainostoimistot ja isot suomalaiset bränditalot.

"Meillä on kehitysryhmä, joka kehittää tutkimusteknologioita. Lanseerasimme muun muassa juuri pelin, jonka avulla voi tehdä tutkimusta ja vastaajat voivat kerätä palkintopisteitä. Esimerkiksi nuoria miehiä ei tahdo saada tutkimuksiin mukaan millään, joten alan pitää kehittää uusia tutkimuskeinoja."

“Meillä on ollut Suomessa jo vuosia hyvin vahva, monipuolinen ja sitoutunut noin 40 000 henkilön vastaajapaneeli, jota emme ole täysin hyödyntäneet. Näin suuresta paneelista pystymme löytämään useita erilaisia kuluttajaryhmiä ja sitä kautta voimme tarjota markkinatutkimuspalveluja monenlaisille asiakkaille. Yrityksemme lähivuosien strategia on laajentaa myyntitoimintojamme keskikokoisiin Euroopan maihin, joissa meillä on jo toimivat paneelit, joten on hyvin luonnollista aloittaa laajentuminen Suomesta. Suomessa istuva suomalainen myyntitiimimme pystyy palvelemaan entistä paremmin suomalaisia asiakkaitamme, vaikkakin tutkimusosastomme on edelleen Tanskassa”, Userneedsin toimitusjohtaja Johnny Jensen kertoo tiedotteessa.

Mainostoimistoalalta Userneedsille siirtynyt Liisa Frick pohjustaa, että Userneedsin toiminta käynnistyy laajamittaisemmin kesälomien jälkeen syksyllä. Toimisto on tällä hetkellä kontaktoinut mahdollisia asiakkaita.

Frickillä on pitkä mainostoimistotausta. Userneedsille hän siirtyi mainostoimisto Kuubista. Sitä ennen hän työskenteli Hasan & Partnersilla.

"Toimistoissa, joissa olen ollut töissä, on tehty töitä tutkimusten parissa. Joten olen käyttänyt tutkimuksia työkaluina vaikka kuinka kauan."

Userneeds työllistää lähes 70 henkilöä Tanskassa ja Ruotsissa. Userneedsin liikevaihto oli viime vuonna seitsemän miljoonaa euroa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö