Joka vuosi brändiarviointi- ja konsulttiyhtiö Brand Finance arvioi sata maailman arvokkainta kansallista brändiä, jotka se julkaisee sitten Brand Finance Nation Brands -raportissan.

Yhdysvallat jatkaa yhä listan kärjessä maailman arvokkaimmalla kansallisella brändillä. Yhdysvaltojen brändin arvo on kasvanut neljä prosenttia eli 871 miljardia dollaria edellisestä vuodesta.

Brand Finance huomauttaa kuitenkin, että tämä hienoinen kasvu voi olla uhattuna, jos Yhdysvallat valitsee presidentikseen republikaanipuolueen ehdokkaan Donald Trump in.

Nopeiten kasvanut kansallinen brändi oli Luxemburgilla, sillä sen brändin arvo nousi 43 prosenttia 85 miljardiin dollariin. Luxemburg pomppasi listan sijalta 58 sijalle 54.

Suomen maabrändi tippui viime vuodesta yhden sijan, joten Suomi-brändi on nyt 34 arvokkain brändi maailmassa. Pudotusta Suomen brändin arvossa oli 7 prosenttia eli nyt Suomen brändin kokonaisarvo on 267 miljardia dollaria.

Naapurimaa Ruotsin brändin arvo laski edellisvuoteen verrattuna 9 prosenttia ja on nyt yhteensä 742 miljardia dollaria. Laskusta huolimatta Ruotsin sijoitus listalla nousi pykälän verran ja on nyt sijalla 16.

Pohjoismaista kovinta tahtia kiihdytti norja, joka nousi sijalta 30 sijalle 20. Norjan brändin arvo nousi 23 prosenttia ja on nyt 478 miljardia dollaria.

Tanska puolestaan laski sijalta 27 sijalle 28 ja sen brändin arvo on nyt 408 miljardia dollaria.

Listan kärjestä Yhdysvaltojen jälkeen löytyvät järjestyksessä Kiina, Saksa, Japani, Britannia ja Ranska.

Brand Finance on tehnyt raportissaan vielä erillisen listauksen top 10 maista, joiden kansallinen brändi on voimakkain.

Tällä listalla Suomi ja Norja loistavat ainoina Pohjoismaina. Norja on sijalla viisi, pisteluvulla 86,4. Enintään pisteitä voi saada sata. Suomi on sijalla kahdeksan pisteluvulla 85,6.

Vahvin brändi on Singaporella, toiseksi vahvin Hongkongilla ja kolmanneksi vahvin Sveitsillä.