Suomalaisella muoti- ja lifestylealalla on nähty viime vuosina lukuisia orastavia kasvutarinoita. Designosaamisesta, kansainvälisestä tunnettuudesta ja viimeaikaisesta näkyvyydestä huolimatta uudet suuret kansainväliset läpimurrot ovat jääneet vielä näkemättä.

Tuore Aalto MBA -ohjelman lopputyönä tehty bisnesprojekti selvitti keinoja merkittävän kansainvälisen kasvuloikan tekemiseksi kilpailulla globaalilla markkinalla.

Työntöä kehittymiseen ja kasvuun tarvitaan niin yrityksissä sisällä, sijoittajilta kuin ympäröivässä ekosysteemissä.

”Haasteena on löytää tapoja kasvattaa yrityksiä käsityöläisyydestä teolliseen mittakaavaan. Tämä vaatii rahoitus- ja systeemiosaamista”, kertoo projektin akateeminen ohjaaja Pekka Mattila, joka on myös Aalto EE:n toimitusjohtaja ja Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun työelämäprofessori.

Selvitys listaa monia keinoja, joilla kehitys, kasvu ja kansainvälistyminen olisi mahdollista. Yksi selvityksen tekijöistä on Tuuli Mäkelä, joka toimii parhaillaan yrittäjyyden ja elinkeinopolitiikan asiantuntijana Elinkeinoelämän keskusliitossa.

Mäkelä antaa alkutahteja sille, mitä olisi tehtävissä.

”Designvetoiset yritykset kaipaavat monipuolisia ja monialaisia perustajäseniä ja tiimejä, joilla on oikeat kyvykkyydet kansainvälistyvän bisneksen kasvattamiseen sekä erityisosaamista esimerkiksi toimitusketjujen hallintaan, markkinointiin, digitalisaatioon ja rahoitukseen liittyen”, Tuuli Mäkelä sanoo.

Kaikki ei tietenkään ole kiinni yrityksistä. Ovet pitää avata maailmalle monella tapaa.

Alan lupaavat kasvuyritykset tarvitsevat myös motivoituneita ja osaavia rahoittajia, jotka tuovat paitsi seuraavaa kasvuvaihetta tukevaa pääomaa, myös kasvulle kriittisiä kansainvälisiä verkostoja sekä vahvaa bisnesosaamista yrittäjien designosaamisen rinnalle.

”Tämä edellyttää uudenlaisen rahoituskulttuurin kehittymistä Suomeen sekä laajoja verkostoja kansainvälisiin, kuluttajabrändeihin keskittyviin sijoittajiin esimerkiksi muista Pohjoismaista”, sanoo Marimekon Global Sales Manager Suvi-Elina Enqvist, joka on toinen selvityksen tekijöistä.

Tuore selvitys myös rohkaisee alaa soveltamaan kasvun käytäntöjä ja osaamista muilta toimialoilta kuten teknologiateollisuudesta. Selvitys muistuttaa, että Suomessa on jo monenlaista menestystä ja erilaisia reittejä maailmalle on löydetty. Mallia kansainvälisiä rahoittajia ja osaajia houkuttelevasta yhteisöllisyydestä voi ottaa myös toisilta luovilta aloilta kuten peliteollisuudesta.

Bisnesprojektit tehdään akateemisessa ohjauksessa Aalto MBA -osallistujien ryhmätyönä. Suvi-Elina Enqvistin ja Tuuli Mäkelän lisäksi selvitystä olivat tekemässä Jani Joenniemi, Mikko Lassila, Juha Pietarinen ja Tom Tuiskula.