Nimitykset

Laura Kukkonen 17.5. 10:00 päivitetty 17.5. 11:24

Suomen Discovery sai uuden toimitusjohtajan – tuo haastajan suoratoistobisnekseen

Australialaislähtöinen Leah Hooper aloitti Discovery Networks Finlandin toimitusjohtajana toukokuun puolivälissä.

Leah Hooper on aloittanut Discovery Networks Finlandin toimitusjohtajana.

Televisioyhtiö Discovery Networks Finland on saanut uuden toimitusjohtajan. Kolme vuotta Discoverylla työskennellyt Leah Hooper jakaa jatkossa aikansa Lontoon ja Helsingin välillä. Aiemmin hän on työskennellyt muun muassa Foxtelilla Sydneyssa.

"Olen käynyt Suomessa useasti ja työskennellyt läheisesti paikallisen tiimin kanssa liiketoiminnan kehittämisen parissa. Lontoossa on Discoveryn kansainvälinen tiimi, jonka kanssa jatkan työtä. Vastaan myös edelleen Pohjoismaissa sisältöinvestoinneista", tiistaina 15. toukokuuta uudessa työssään aloittanut Hooper kertoo M&M:lle.

Hooper kuvailee suomalaisen tv-markkinan elävän mielenkiintoisia aikoja. Esimerkiksi mainosmarkkinan isot epävarmuudet ovat haaste. Hän myös odottaa jo Ylen uuden toimitusjohtajan Merja Ylä-Anttilan päätöksiä yhtiön suhteen.

"Tämä on hyvin kilpailtu markkina. Olen hyvin utelias näkemään, mitä Ylen uusi toimitusjohtaja tekee. Yle on ylirahoitettu julkinen toimija ja on kiinnostavaa nähdä, miten sen asema kehittyy. Odotan innolla, että voin olla mukana tässä keskustelussa alan muiden toimijoiden kanssa", Hooper sanoo.

"Kaikkien kaupallisten tv-toimijoiden sekä Ylen täytyy olla dialogissa siitä, miten pystymme säilyttämään yleisöt ja erityisesti houkuttelemaan nuorempia yleisöjä. Toivon, että voimme olla yhteistyössä myös laajemmin koko alan toimijoiden kanssa."

Suoratoistopalvelut ovat olleet kivenä tv-toimijoiden kengässä jo vuosia. Myös Discovery on astunut suoratoistokentälle oman Dplay-palvelunsa kanssa. Hooper on tuomassa Dplayta Suomeen syksyllä.

"Olemme oppineet paljon Dplaysta Pohjoismaista, joissa se on jo Norjassa, Tanskassa ja Ruotsissa. On hienoa tuoda ne opit Suomeen", Hooper kertoo.

Voiko Dplaysta tulla varteenotettava kilpailija Netflixille?

"Näemme Dplayn täydentävänä palveluna. Siihen sisältyy ilmaispalvelu ja myös tilauspalvelu. Pohjoismaissa ja Suomessa olemme nähneet, että ihmiset ottavat käyttöön 2-3 suoratoistopalvelua, joten täydentävälle palvelulle on kysyntää. Ei Dplay suoranainen kilpailija Netflixille siis ole."

Torstaina kolmatta päivää Discovery Networks Finlandin toimitusjohtajana työskentelevä Hooper keskittyy nyt tutustumaan markkinaan, yhtiöön, työntekijöihin ja paikallisen johdon toimintaan. Hän aikoo myös tehdä lähempää tuttavuutta Helsingin kanssa. Hooper kertoo, että aiemmilla matkoillaan Suomeen hän on jo muun muassa hiihtänyt, käynyt jääkiekko-ottelussa ja syönyt poroa.

"Tällä hetkellä nautin auringosta. Olen kotoisin Australiasta, joten lämmin sää on mukavaa. Suomi on kaunis maa ja kaikki ovat olleet hyvin ystävällisiä täällä. 

Discovery Networks Finlandin entinen toimitusjohtaja Christian Kemp jatkaa Tanskan toimitusjohtajana ja Pohjoismaiden kaupallisena johtajana Discoverylla.

Finnpanelin mukaan Discovery Networks Finlandin kaikki kanavat tavoittivat päivittäin keskimäärin 25 prosenttia yli 4-vuotiaista suomalaisista viime vuonna. Yhtiön kanavia ovat TV5, Kutonen, Frii, The Discovery Channel, Eurosportin kanavat ja TLC. Suurin kanava on TV5, joka tavoittaa keskimäärin 14 prosenttia väestöstä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö