Verkkokaupat

Henni Jääskeläinen 28.2.2014 08:15 päivitetty 4.2.2016 10:39

"Suomen ja muiden Pohjoismaiden välillä on kuilu" - verkkokauppojen kansainvälistyminen laahaa jäljessä

Colourbox

Suomalaiset verkkokaupat tavoittelevat kansainvälistymistä pohjoismaisia kilpailijoitaan heikommin.

Suomalaiset yritykset hyödyntävät verkkoa viennissä huomattavasti pohjoismaisia kilpailijoitaan vähemmän, selviää brittiläisen OC&C -tutkimuslaitoksen tutkimuksesta. Tutkimuksen on teettänyt Google.

Muista pohjoismaisista verkkokaupoista noin 62 prosenttia myy tuotteitaan kotimaansa ulkopuolelle. Suomalaisista niin tekee vain 27 prosenttia. Suomalaiset verkkokaupat toimittavat tilauksia keskimäärin kolmeen eri maahan, Suomi mukaan lukien. Esimerkiksi tanskalaiset verkkokaupat toimittavat tilauksia keskimäärin 11 eri maahan.

Google on itse selvittänyt erillisessä tutkimuksessa pohjoismaalaisten verkkokauppojen kansainvälistymishalukkuutta. Tutkimuksessa on analysoitu kunkin maan 50 suurinta verkossa toimivaa kaupanalan yritystä.

Suomalaisyritysten verkkoliikenteestä ulkomailta tulee vain 16 prosenttia. Luku on paljon vähemmän pohjoismaisiin kilpailijoihin verrattuna, sillä kaikissa muissa maissa yli puolet verkkoliikenteestä tulee ulkomailta.

"Suomen ja muiden Pohjoismaiden välillä on kuilu", Googlen analyytikko Johanna Wahlroos sanoo Googlen pitämässä tilaisuudessa.

Hän myöntää, että varsinkin Ruotsilla on suuria brändejä kuten Ikea ja H&M, joiden verkkokaupat kiinnostavat kansainvälisesti. Hän kuitenkin huomauttaa, että kaikissa maissa toimii sellaisia verkkokauppoja, joiden kauppaamaa tavaraa voisi myydä missä tahansa muuallakin.

Lue koko juttu Markkinointi&Mainonnan Summa-palvelusta. Rekisteröidy osoitteessa summa.talentum.fi. Ensimmäinen kuukausi on rekisteröityneille ilmainen.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö