Oppilaitokset

Aleksi Ylä-Anttila 23.4. 14:20 päivitetty 30.4. 08:49

Suomen Liikemiesten Kauppaopisto uudisti nimensä ja brändinsä: "Halusimme lähemmäs nuoria"

Business College Helsinki uudisti visuaalisen ilmeensä ja värimaailmansa yhteistyössä mediatoimisto Dagmarin kanssa.

Nimen ja brändin uudistuksella halutaan puhutella nuoria.

Ammatillinen oppilaitos Suomen Liikemiesten Kauppaopisto tunnetaan jatkossa nimellä Business College Helsinki. Uusi nimi otetaan virallisesti käyttöön 1.8.2018. Oppilaitos on kuitenkin jo kevään ja kesän aikana mukana tapahtumissa sekä medioissa uudella nimellään.

Helsingin kauppaoppilaitos, joka oli jo aiemmin muuttanut nimensä Helsinki Business Collegeksi ja Suomen Liikemiesten Kauppaopisto yhdistyivät kymmenen vuotta sitten Suomen Liikemiesten kauppaopistoksi. Rehtori Antti Loukolan mukaan nyt käyttöön valittu nimi kuvastaa selkeästi paremmin oppilaitoksen toimintaa.

"Kymmenen vuotta sitten yhdistymisen aikaan vanhat nimet pantiin peräkkäin. Meillä on ollut ikään kuin kaksi brändiä rinnakkain. Se on koettu hankalaksi. Teimme tutkimuksen, jossa selvitettiin potentiaalisten asiakkaiden eli sekä yksilöiden että yritysten näkemyksiä. Saimme selkeän viestin, jonka mukaan nimen muutosta kaivataan", Loukola kertoo.

Nimen lisäksi oppilaitos on toteuttanut laajemman brändiuudistuksen, jonka myötä oppilaitoksen logo, värimaailma ja visuaalinen ilme ovat uudistuneet.

Business College Helsingin uusi logo | Kuva: Business College Helsinki

 

Uuden ilmeen päävärit ovat viininpunainen ja beige. Viininpunaisen nähdään symboloivan esimerkiksi sivistystä ja vaurautta. Visuaalisen ilmeen typografia on moderni, mutta se kumartaa myös menneeseen ja viestii oppilaitoksen pitkästä historiasta.

Idea logosta ja uudesta värimaailmasta on markkinoinnin suunnittelija Tajzan Sharifinin käsialaa. Mediatoimisto Dagmar on auttanut visuaalisen ilmeen hiomisessa.

Sharifinin mukaan oppilaitoksen nuoret opiskelijat ovat myös olleet vahvasti vaikuttamassa uuden ilmeen kehittämiseen. Lähtökohtana on ollut luoda yhteinen ilme, joka sopii yhteen nimenvaihdoksen kanssa.

"Uudella nimellä, värimaailmalla ja visuaalisella ilmeellä on haluttu päästä lähemmäs nykypäivää sekä meidän oikeaa kohderyhmäämme eli nimenomaan nuoria. Kun uutta ilmettä valittiin, kävimme kiertelemässä koulussa ja esittelemässä vaihtoehtoja. Kolmesta heille esitetystä vaihtoehdosta lähes 90 prosenttia piti tätä vaihtoehtoa parhaana", kertoo Sharifin.

Ilmemuutoksen taustalla ovat myös oppilaitoksen kansainväliset palvelut ja kehityshankkeet. Lisäksi vanha nimi, jossa puhutaan liikemiehistä, ei Loukolan mukaan istunut hyvin nykypäivään.

"Meidän opiskelijoistamme noin puolet on naisia. Nimi Liikemiesten Kauppaopisto ei oikein ole enää tätä päivää. Olemme saaneet siitä myös vähän negatiivista palautetta. Uusi nimi kuvaa paremmin sitä, mitä me teemme", Loukola sanoo.

Oppilaitosta ylläpitää Helsinki Business College Oy, jonka omistavat Suomen Liikemiesten Kauppaopiston Säätiö ja Helsingin seudun kauppakamari.

Oppilaitos on yli 130 vuoden ajan kouluttanut ammattilaisia erityisesti pääkaupunkiseudun yritysten palvelukseen. Tänä päivänä se on kouluttaa tieto- ja viestintätekniikan sekä liiketoiminnan ammattilaisia – peruskoulun päättävistä työssäkäyvien täydennyskoulutukseen.

Artikkelia muokattu 30.4.2018. Lisätty tieto, että Helsingin kauppaoppilaitoksen nimi oli muuttunut jo ennen yhdistymistä.