Kilpailut

Sanna Pekkonen 13.3. 17:24 päivitetty 13.3. 17:27

Suomen paras myyntiorganisaatio pitää markkinoinnin lähellä myyntiä – "Kannustamme kokeilemaan toisten töitä"

Petteri Paalasmaa
Vainu Krista Mutila ja Mikko Honkanen

Tänä vuonna Suomen parhaaksi myyntiorganisaatioksi valitussa yrityksessä myynti on osa kaikkea tekemistä, sillä voittaja myy myynnin optimoinnin palveluja.

Kyseessä on ohjelmistoyritys Vainu, jonka kehittämä pilvipalvelu etsii yritystietokannoista b-to-b-yrityksille mahdollisia asiakkaita. Palvelu antaa hälytyksen esimerkiksi rekrytointiyrityksen myyjille, kun jokin tietokannan yrityksistä on kertonut aloittavansa suuren projektin, johon tarvittaisiin työvoimaa. Siitä voi päätellä, että rekrytointiyrityksen kannattaisi ottaa yritykseen yhteyttä nyt.

”Vainun ote myyntiin, markkinointiin ja asiakastyöhön on energinen. Innovatiivinen ja kehittyvä ratkaisu on ripeän kasvun peruskivi. Panostus osaamisen kehittämiseen on merkittävää ja kasvu mahdollistaa henkilöstölle kiinnostavia kansainvälisiä urapolkuja. Vainu on tasaisesti vahva kaikilla myynnin ja markkinoinnin osa-alueilla”, voittajan valinneen ohjausryhmän puheenjohtaja Tarmo Kekki kuvailee Vainua.

Myyntijohtaja Krista Mutilan mukaan Vainulla keskitytään siihen, että tiimi on ajan tasalla b-to-b-myynnin trendeistä, että myyjillä on käytössään tarvittavat välineet ja teknologiat ja että potentiaalisiin asiakkaisiin otetaan oikealla hetkellä yhteyttä.

Valintaa tehdessään palkintoraati haastatteli finalistien asiakkaita. He kuvailivat Vainua kumppaniksi, joka ”kuuntelee aidosti asiakkaiden tarpeita ja oppii samalla itse”.

Uusien asiakkaiden löytämiseen ja sopivan yhteydenottohetken löytämiseen Vainu käyttääkin omia palvelujaan ja testaa niiden uusia versioita.

Vainun toimitusjohtajan Mikko Honkasen mukaan tärkeää on myös se, että myynti ja markkinointi toimivat yhdessä eivätkä omissa siiloissaan.

”Raportoimme sekä myynnin että markkinoinnin tulokset samalla tavalla ja mittaamme niitä tarkasti. On myös tärkeää, että myynnin ja markkinoinnin tekijät arvostavat toisiaan. Kannustamme, että he kokeilisivat välillä toistensa töitä”, Honkanen sanoo.

Vuonna 2014 toimintansa aloittanut Vainu on kasvanut vauhdilla ilman ulkopuolista rahoitusta. Viime vuonna yritys kolminkertaisti liikevaihtonsa edellisvuodesta kuuteen miljoonaan euroon, ja henkilöstömäärä kasvoi 150 henkilöön. Helsingistä aloittaneella Vainulla on nyt toimistot myös Tukholmassa, Oslossa, Amsterdamissa ja New Yorkissa. Kasvuyrityksen tulos on pyörinyt muutamissa kymmenissä tuhansissa euroissa nollan molemmin puolin. Honkasen mukaan kaikki viivan ylle jäänyt on laitettu pitkälti investointeihin.

Honkasen ja Mutilan mukaan vauhdikkaassa kasvussa Vainu on pitänyt huolta toimintansa laadusta laatimalla pelikirjan, jossa on yrityksen myyntitilanteisiin modernit työkalut ja pelisäännöt.

Suomen paras myyntiorganisaatio valittiin tänä vuonna kahdeksatta kertaa. Voittajan valitsi avointen ehdotusten perusteella palkintoraati, johon kuului aiempien vuosien voittajayritysten myynti- ja markkinointijohtajia sekä muita alan asiantuntijoita. Viime vuonna palkinnon pokkasi Suomen Asiakastieto.

Palkinto jaettiin tänään tiistaina Haaga-Helian ammattikorkeakoulussa, joka on tästä vuodesta eteenpäin järjestämässä kilpailua.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö