Suomen Sokeri teki keväällä Dagmar Drive n toimesta myynnin mallinnuksen, jonka avulla saatiin selville jokaisen markkinointitoimenpiteen vaikutus myyntiin tuotteittain. Mallinnuksen aineistona käytettiin myynti- ja markkinointidataa vuosilta 2016–2018.

Data-aineistossa oli mukana Suvi Teräsniska n kanssa kesällä 2017 tehty vaikuttajamarkkinoinnin kampanja, jossa tuotekärkenä oli Dansukker Hillosokeri. Selvisi, että Teräsniskan kanssa tehty kampanja oli ollut odotettua tehokkaampi.

"Perinteisesti toimenpiteiden tuloksia arvioidaan välittömillä mittareilla kuten myynti ja mainonnan huomioarvo. Näiden osalta tulokset olivat hyvät, mutta eivät poikenneet tavanomaisesta. Nyt tehty mallinnus paljasti, että vaikutus ulottuikin laajemmalle kuin vain hillosokerin myyntiin. Vaikutus näkyi vahvana kasvuna selkeästi koko Dansukkerin portfoliossa ja mallinnus osoitti, että kasvu tuli puhtaasti vaikuttajamarkkinoinnilla, kertoo tiedotteessa Dagmarin asiakkuusjohtaja Outi Hämäläinen.

Suomen Sokerilla mallinnuksen tuloksia luettiin kiinnostuksella.

"Mallinnus tuotti meille todella kiinnostavia tuloksia eri markkinointitoimenpiteiden toimivuudesta. Otimme hyvät opit välittömästi käyttöön ja tuloksia hyödynnetään vaikuttajamarkkinoinnin ohella myös jo muun muassa kesäkampanjamme mediavalinnoissa", kommentoi Suomen Sokerin markkinointipäällikkö Inari Kettula.

"Meillä on ollut vaikuttajayhteistyötä myös lifestylebloggaajien kanssa, mutta juuri Suvin kanssa tehty yhteistyö antoi paremmat tulokset verrattuna bloggaajayhteistyöhön", Kettula sanoo M&M:lle.

"Bloggaajien kautta kyllä saavutetaan sitten paremmin täsmäkohderyhmää, kuten joulun aikaan leipomisesta tykkäävät", hän lisää.

Niinpä yhteistyötä Teräsniskan kanssa päätettiin jatkaa tänä kesänä. Tv-mainoksen lisäksi laulaja kertoo kahdella Youtube-videolla muun muassa marjastusmuistojaan.

Kampanjan on suunnitellut Avidly. Se nostaa keskiöön Suomen luonnon ja sen tarjoaman sadon.

Vaikuttajayhteistyön lisäämistä ja osuutta Suomen Sokerin mainonnassa katsotaan Kettulan mukaan tapauskohtaisesti.

"Mallinnuksen perusteella kyllä, mutta katsotaan kampanjakohtaisesti. Tämän kampanjan tuottaminen on ollut kyllä oikein mieluisaa yhteistyötä."

Vaikuttajayhteistyön budjettia tai lukuja tuotteiden myynnin kasvusta Kettula ei halua kertoa.