Alkoholi

Matti Kankare 26.3. 10:11

Suomen suurimmilla pienpanimoilla menee hyvin – Laitilan Wirvoitusjuomatehdas onnistui Ruotsissa, Nokian Panimo hakee kasvua kotimaasta

Juha Sinisalo
Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan toimitusjohtaja Rami Aarikka

Suomen suurin pienpanimo Laitilan Wirvoitusjuomatehdas pääsi viime vuonna takaisin selvään kasvuvaiheeseen ja liiketulos parani huimasti. Vielä nopeammin kasvoi Nokian Panimo.

Pienpanimoilla on aikamoinen vuosi takana. Viime vuoden alussa voimaan tullut uusi alkoholilaki pani erityisesti oluen jakelukanavat uusiksi 49 vuoden jälkeen.

Vähittäiskaupoille tuli lupa myydä alkoholituotteita 5,5 prosentin rajaan asti. Samalla vähittäiskauppajuomien valmistustapana sallittiin etanolipohjaisten eli kansanomaisesti viinapohjaisten alkoholisekoitusten myynti.

Lain muutos avasi kaupan jakelun laajalle määrälle tuontijuomia ja kauppojen tarjonta kasvoi radikaalisti muutoksen myötä.

Se ei muuttanut suomalaisten pienpanimoiden perusasetelmaa. Uusia panimoita syntyi kuin sieniä sateella ja viime vuoden lopussa panimoluvan haltijoita oli jo yli sata.

Tuonnin raju kasvu ja koko ajan kasvava pienpanimoiden määrä pirstaloitti markkinat selvästi. Kilpailu oli rajua niin kauppojen kuin ravintoloiden myyntipisteissä.

Miten siis kävi Suomen kahdelle suurimmalle pienpanimolle kilpailun puristaessa entistä kovempaa?

Yksinkertainen vastaus on, että erittäin hyvin. Vahvimmat pienpanimot olivat vahvoja kotimaan kilpailussa, ja Laitila kasvatti samalla toimintaansa ulkomaille.

11 vuoden osinkovirta kasvaa jo liki 12 miljoonaan

Pienpanimoiden ehdoton ykkönen Laitilan Wirvoitusjuomatehdas ei todellakaan osoita hyytymisen merkkejä.

Laitilalaisoluen voimapesän viime vuosi sujui loistavasti. Yhtiö kasvatti liikevaihtoaan lähes 9 prosentilla 19,4 miljoonaan euroon, mutta liiketulos paisui peräti 31,6 prosenttia 1,54 miljoonaan euroon.

Wirvoitusjuomatehdas onnistui hyvin Ruotsin viennissään. Kukko Helles -oluen vienti alkoi Ruotsiin viime kesäkuussa ja olut nousi Ruotsissa myydyimpien pienpanimo-oluiden joukkoon. Laitilalaispanimon viennin pääpaino tulee olemaan Ruotsin ohella Keski-Euroopassa sekä etenkin Aasiassa.

Esimerkiksi Laitilan Skumpan toimitukset Kiinaan alkoivat loppuvuodesta. Kukko-oluita vietiin viime vuonna myös Venäjälle ja tänä vuonna Kukko löytää itsensä todennäköisesti myös Kiinan rannikolta.

Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan kehitys näyttää nyt muutaman vuoden hieman nuukahtaneen kauden jälkeen erittäin kasvuhakuiselta. Tämä näkyy myös Wirvoitusjuomatehtaan osakekurssissa.

Privanetin kautta tehdyissä osakekaupoissa osakkeen hinta on nyt noin 7,10 euroa, jolla hinnalla Wirvoitusjuomatehtaan arvoksi muodostuu jo 36,4 miljoonaan euroa. P/e tunnusluku on panimon kohdalla hurja 34,99, mikä kuvastaa kyllä aika suuria kasvuodotuksia. Esimerkiksi Helsingin pörssissä noteeratulla Olvilla vastaava luku on 17. P/e-luku kertoo yksinkertaisesti sen, kuinka monessa vuodessa osake maksaa itsensä takaisin tuloksella laskettuna.

Omistajiaan Suomen suurin pienpanimo muistaa taas liiketulokseen nähden ruhtinaallisella lähes 1,8 miljoonan euron osingolla eli panimon viime vuoden tulos maksetaan korkojen kera ulos osakkaille. Osakekohtainen osinko on 0,40 euroa, mikä tarkoittaisi tämän hetken kurssilla 5,6 prosentin osinkotuottoa.

Siihen panimolla on toki varaa. Jakokelpoisia varoja yhtiöllä on osingonmaksun jälkeenkin hieman vajaat seitsemän miljoonaa euroa.

Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan toimitusjohtaja Rami Aarikka laski vuosi sitten keväällä, että panimo on maksanut osinkoja osakkailleen kymmenen viime vuoden aikana jo 10,1 miljoonaa euroa. Tämän kevään jälkeen 11 vuoden osinkosumma on jo lähes 12 miljoonaa euroa.

Nokia kasvanut vielä nopeammin

Suomen toiseksi suurimman pienpanimon Nokian Panimon kasvu ei häpeä yhtään Laitilan rinnalla. Rajusta kilpailusta huolimatta Nokia pystyi säilyttämään ja osin kasvattamaankin oluiden myyntivolyymiä, kun panimon juomalitrat kasvoivat liki 13 prosenttia 4,3 miljoonaan litraan.

Nokian Panimon liikevaihto kasvoi 11,5 prosenttia 5,7 miljoonaan euroon, mutta liiketulos peräti 42,5 prosenttia 589 000 euroon. Nokia onnistui Keisari-oluiden markkinoinnissa niin vähittäiskaupoissa kuin ravintoloissa. Nokia valmisti myös ravintoloiden tilauksesta sekä olutfestivaaleille useita eri Keisari One-Off oluita eli käytännössä stout-, vienna-lager- ja erilaisia ale-versioita.

Nokia aikoo kasvattaakin nyt kevään aikana muun muassa Keisari-perhettä Wiener-lagerilla ja Stout-oluilla. Samoin panimo satsaa erityisesti jakelupisteiden määrän kasvattamiseen eli Laitilan Wirvoitusjuomatehtaasta hieman poiketen Nokian Panimo hakee asemaansa vahvistusta nyt ennen kaikkea kotimaasta.

Myös Nokian Panimo hyvittää osakkaitaan 0,03 euron osingolla eli lähes 185 000 eurolla. Summa on sama kuin panimo on aiempina vuosina jakanut pääoman palautusta. Privanetissa panimon osakkeen arvon on noussut 1,10 euroon, jolla yhtiön markkina-arvoksi tulee 6,8 miljoonaa euroa p/e-luvun ollessa 12,3. Osinkotuotoksi tulee 2,7 prosenttia.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö