Suomen suurin markkinoinnin verkkotapahtuma Markkinointisummit 2020 järjestetään 18.–20. maaliskuuta. Kyseessä on täysin verkossa toteutettava tapahtuma, johon osallistuminen on maksutonta, mutta edellyttää ennakkoilmoittautumisen. Tapahtuman järjestää MARK Suomen Markkinointiliitto ry.

Moni tapahtuma on nyt siirretty koronaviruksen vuoksi verkkoon, mutta Markkinointisummit on suunniteltu alun perinkin verkkotapahtumaksi. Osallistujat voivat katsoa jokaisena kolmena tapahtumapäivänä neljä puheenvuoroa kello 9.00–10.30. Markkinointisummitissa oppejaan jakavat muun muassa Nordic Business Forum 2019 -tapahtuman puhujakilpailun voittaja Anssi Rantanen, Ylen asiakaskokemusjohtaja Jaakko Lempinen, Baronan markkinointijohtaja Aarne Töllinen, markkinointialan konkari Petri Uusitalo ja ToinenPHD:n luova johtaja Jani Halme.

”Nostamme esiin niitä teemoja, joita osaamalla markkinointi on tiivis osa koko liiketoiminnan kasvua ja kehitystä. Vain yhdessä alan asiantuntijoiden ja yritysten kanssa voimme onnistua edistämään markkinoinnin ymmärrystä ja merkitystä niin, että se löytää tiensä laajasti yritysten kasvun ajuriksi”, sanoo Markkinointiliiton toiminnanjohtaja Sanna Laakkio.

Markkinointisummit-tapahtumaformaatin toteutti ensimmäisen kerran idean isä Rami Salomaa keväällä 2018. Silloin tapahtuma keräsi lähes 2 000 osallistujaa, mikä teki siitä Suomen suurimman markkinoinnin virtuaalitapahtuman. Nyt Markkinointiliitto toteuttaa tapahtuman tiiviissä yhteistyössä Salomaan kanssa.

Laakkion mukaan tapahtuman kohderyhmä on nyt laajempi kuin kaksi vuotta sitten.

”Ensimmäisen Markkinointisummitin kohderyhmänä olivat enemmän pk-yrittäjät, joita autettiin markkinoinnissa. Nyt on otettu laaja kohderyhmä kaikilta puolilta markkinoinnin pöytää, ja myös opiskelijat, opettajat ja toimitusjohtajat ovat kohderyhmää”, Laakkio sanoo M&M:lle.

Kokonaisuuksien ymmärtämisestä on pulaa

Tapahtuman järjestäjien mukaan tarve kokonaisuuksien ymmärtämiselle on välttämätöntä, koska markkinoinnissa on tänä päivänä paljon kapean alan osaajia. Asiantuntijakin tarvitsee laajan ymmärryksen omasta roolistaan ja vastuustaan.

”Tässä tapahtumassa kerromme ymmärrettävästi, millainen kokonaisuus markkinointi on. Tekniikoita ja taktiikoita on loputtomasti, mutta vain ymmärtämällä markkinointia laajemmin saamme käyttöön sen koko potentiaalin. Markkinoinnissa tarvitaan myös uudenlaista ajattelua, kyseenalaistamista ja näkemystä”, Laakkio sanoo.

Tapahtuman teemat valittiin Markkinointiliiton ja MPS Lifeworksin markkinoijille ja toimistoille vuonna 2019 järjestämissä työpajoissa.

Laakkio kertoo, että ensin alan toimijoille tehtiin kysely nykyisestä osaamistasosta ja tulevaisuuden tarpeista. Sen jälkeen ajatuksia tulevaisuuden tarpeista työstettiin työpajoissa ensin isojen mainostajien ja sitten alan toimistojen kanssa.

Tarve ymmärtää markkinoinnin laajoja kokonaisuuksia nousi Laakkion mukaan molemmilta puolilta.

”Työpajoissa nousi sekä mainostajien että toimistojen puolelta tosi vahvasti esiin asiakasymmärrys ja se, että vaikka on kapean alan asiantuntija, tulisi ymmärtää markkinoinnin kokonaisuutta. Siinä koettiin olevan aukko osaamisessa”, Laakkio sanoo.

Hän toivoo isojen teemojen yhdistävän markkinoinnin liimaksi koko organisaation kaupallisten toimintojen välille.

Alan yhdistäminen verkkotapahtumalla tuntuu nyt tärkeältä myös maailman ajankohtaisen tilanteen näkökulmasta.

”Toivon, että alan ihmiset ymmärtäisivät tässä maailman hetkessä tärkeän roolinsa, kun tätä maata ja muitakin maita lähdetään nostamaan siitä ahdingosta, johon nyt ollaan tavalla tai toisella joutumassa”, Laakkio sanoo.

Markkinointisummit toimii osana Markkinointiliiton uuden MARK me -sisältöpalvelun lanseerausta. Tapahtuman puheenvuorojen lisäksi Markkinointiliitto aikoo tuottaa palveluun säännöllisesti uutta videopainotteista sisältöä.