Pikaruokaketjut

Seija Holtari 16.11.2017 09:49 päivitetty 16.11.2017 09:57

Suomen Taco Bell laajenee Espooseen: "Ravintoloiden määrälle ei ole ehdotonta kattoa"

EPA

Suomalaiset himoitsevat tunnettujen amerikkalaisten ruokaketjujen muonaa.

Tunnettu amerikkalainen pikaruokabrändi toimii hyvin Suomessa. Tämän on hotelli- ja ravintolayhtiö Restel oppinut Burger King -ketjua laajentaessaan. Nyt on vuorossa meksikolaisvaikutteista pikaruokaa myyvä Taco Bell -ketju.

Ketjun ensimmäinen ravintola avautui viikko sitten torstaina Helsingissä. Tänä torstaina avautuu toinen ravintola kauppakeskus Sellossa Espoossa ja kolmas ravintola viikkoa myöhemmin kauppakeskus Isossa-Omenassa Espoossa.

"Ensimmäisen viikon myynti oli Helsingissä suurempi kuin minkään muun Euroopassa avatun ravintolan avausviikon myynti. Mukavasti on ollut jonoa joko päivä", kertoo ketjujohtaja Sarita Lehtinen Restelistä.

Texmex on suomalaisille tuttua muonaa ruokakaupassa. Ravintolaketjun ei siis tarvitse opettaa kansalle tacojen ja tortilloiden alkeita.

Taco Bell aikoo laajentua ketjuksi, mutta tavoitteena ei ole täsmällistä ravintoloiden lukumäärää.

"Ketju laajenee isoihin kasvukeskuksiin ja liikennevirtojen äärelle. Ravintoloiden määrälle ei ole ehdotonta kattoa eikä toisaalta ehdotonta minimiä", Lehtinen kertoo.

Pikaruoka-ala on viime aikoina kasvattanut myyntiään 5–7 prosentin vuositahtia. Tämä on selvästi vahvempi kasvu kuin muuten ravintola-alalla. Osaselitys on uusien ketjujen tulo Suomeen.

"Restel selvitti nuorimpien kuluttajaryhmien kiinnostusta ulkomaisia ravintolaketjuja kohtaan. Esiin nousivat erityisesti suuret Yhdysvalloissa tunnetut ketjut", kertoo Sarita Lehtinen.

Nuoret tuntevat Taco Bell -brändin, vaikka eivät olisi ulkomaanmatkoillaan ketjun ravintolassa käyneetkään. Ketju on vahvasti esillä somessa esimerkiksi elokuvien, tapahtumien ja urheilun kautta.

"Kunhan saamme kolme ensimmäistä ravintolaa pyörimään, alamme tutkia mihin tapahtumiin ketju voisi mennä mukaan. Mieleen tulevat esimerkiksi sellaiset lajit kuin lumilautailu ja skeittaus. Yhdysvalloissa brändi on esillä myös surffauksessa", Lehtinen kertoo.

Lue lisää Suomen Taco Bellin laajentumissuunnitelmista Talouselämästä.