Vaikuttajat

Piritta Palokangas 16.8. 10:00

Suomen vaikuttavimmaksi valittu Mmiisas saa kosiskeluja myös puolueilta:"Mieluummin vaikutan somessa kuin Arkadianmäellä"

Henri Juvonen
Miisa Rotola-Pukkila

Suomen 10 vaikuttavinta somevaikuttajaa julkaistiin Tubeconissa tänään.

Suomen vaikuttavin sosiaalisen median vaikuttaja on Mmiisas-nimellä tubettava Miisa Rotola-Pukkila.

Viestintätoimisto Meltwaterin tekemän tutkimuksen tulokset julkaistiin tänään Tubecon-tapahtumassa Helsingissä.Tutkimuksessa vertailtiin 40 000 suomalaisen vaikuttajan ja mikrovaikuttajan dataa.

”Kyllä tämä yllätyksenä tuli. Suomessa on paljon isoja ja mahtavia tekijöitä ja ala kasvaa koko ajan”, Rotola-Pukkila kommentoi ykkössijaansa M&M:lle.

Tutkimuksen mukaan Suomen vaikuttavimpia vaikuttajia yhdistää monikanavaisuus, alle 25-vuotias yleisö ja useamman vuoden kokemus sisällöntuotannosta. Vuodesta 2013 tubettanutta Rotola-Pukkilaa voi jo tituleerata alansa konkariksi.

"Olen tosi tavallinen tyttö"

”Koen olevani vastuullinen vaikuttaja, enkä koskaan ole tehnyt tätä työtä rahankiilto silmissä. Kaikenlaisia tarjouksia on kyllä tullut. Olen videoilla aina rehellinen ja suvaitsevaisuus on minulle tärkeä arvo, samoin kuin luontoarvot ja eläinten oikeudet ovat lapsuudesta saakka olleet tärkeitä minulle”, Rotola-Pukkila kertoo periaatteistaan.

“Miisan seuraajat ovat sitoutuneempia, kuin monen muun vastaavan kokoisen vaikuttajan. Hänen yleisönsä kasvaa tasaisesti, ja datasta voimme päätellä, että hänellä ei ole ostettuja tai bottiseuraajia. Miisan tuottama sisältö vaihtelee kanavasta toiseen ja hän ei pelkää ottaa kantaa tai puhua myös vaikeammista asioista”, kertoo Meltwaterin markkinointijohtaja Senni Niemi.

"Koen vahvuudekseni sen, että olen tosi tavallinen tyttö, jonka elämään pääsee kurkistamaan somesisällön kautta. Haluan inspiroida ihmisiä astumaan ulos mukavuusalueeltaan ja tavoittelemaan unelmiaan. Niin minäkin tein 18-vuotiaana lukiolaisena, kun latasin ensimmäisen Youtube-videon kanavalleni", Rotola-Pukkila kertoo.

Arkadianmäki ei houkuttele

Enimmillään Mmiisasin videoita on katsottu yli 1,5 miljoonaa kertaa. Valtaosa hänen seuraajistaan on alle 25 -vuotiaita naisia, jotka ovat kiinnostuneita muun muassa musiikista, matkustamisesta, opiskelusta ja valokuvauksesta. Hänen kanavallaan on yli 390 000 tilaajaa, ja Instagramissa hänellä on noin 430 000 seuraajaa.

"Suurin kohderyhmäni tällä hetkellä ovat nuoret, jotka pystyvät samaistumaan elämäntilanteeseeni. Pyrin tarjoamaan seuraajilleni vertaistukea esimerkiksi opiskeluun, jaksamiseen tai muihin parikymppisten elämään koskettaviin asioihin."

Moisilla seuraajajoukoilla voisi olla mahdollisuuksia jo toisenlaiseenkin vaikuttamiseen. Rotola-Pukkilaa onkin pyydetty ehdokkaaksi viime kevään eduskuntavaaleissa.

"Kahdesta puolueesta kysyttiin, mutta ainakaan tällä hetkellä se ei tunnu omalta jutulta. Haluan tehdä omalla tyylillä ja vaikuttaa mieluummin sosiaalisen median kautta kuin Arkadianmäellä", hän sanoo.

Yhteistyötä myös ministeriön kanssa

Vuonna 2017 Rotola-Pukkilan ansiotulot olivat 85 000 euroa. Hän sanoo, ettei ajatellut tubettajaksi alkaessaan, että siitä tulisi hänelle ura.

 ”Viestinnän opintoni Tampereen yliopistossa ovat gradua vaille valmiit. Minulla on luottavainen fiilis tulevaisuuden suhteen, kun nyt jo ansaitsen omat rahat ja tutkinto tulee siihen plussana.”

Rotola-Pukkila tekee yhteistyötä muun muassa Valion, Finnairin ja Ulkoministeriön kanssa. Rotola-Pukkila on mukana um:n Yllättävän vaikuttava-Instagram-kampanjassa, joka liittyy YK:n kestävän kehityksen toimintaohjelmaan (Agenda2030). Hän haluaa vaikuttaa siinä lasten eriarvoiseen asemaan. Tämän vuoden heinäkuussa Rotola-Pukkila julkaisi myös ensimmäisen kirjansa, Inspiskalenterin (Otava).

Vaikuttajan työaika on venyvä käsite.

”Yrittäjänä voin itse määrittää työpäivien pituuden, mutta pyrin siihen, että työt on tehty kello yhdeksään mennessä illalla.”

Seuraajilta saatu palaute on tärkeää Rotola-Pukkilalle.

”Erityisesti lämmittää mieltä, jos joku kertoo, että olen pystynyt auttamaan tai olen sanoillani tukenut jollain tavalla heitä.”

Kakkossija Lakolle ja kolmossija Roni Backille

Suomen toiseksi vaikuttavin vaikuttaja on Lakko, oikealta nimeltään Eric Savolainen. Savolaisen pääkanava on Youtube, jossa hänellä on lähes 550 000 seuraajaa. Hänen tuottamansa sisältö on erittäin viihteellistä, ja lisäksi hän tekee sisältöä myös nettipelaamisesta. Savolainen julkaisi hiljattain kaupallisessa yhteistyössä Cityconin kanssa kiusaamista koskevan videon, jossa hän kertoo omista kokemuksistaan sekä kiusaajana että kiusattuna.

Kolmantena Suomen vaikuttavimmat vaikuttajat -listalla on Roni Back, jonka Youtube-kanavalla on 485 000 seuraajaa. Back esiintyy uudessa Koitos-Youtube-sarjassa, jonka tarkoituksena on innostaa ihmisiä partioon. Hän on julkaissut myös kirjan nimeltä Tubettajan käsikirja

Top 10 Suomen vaikuttavimmat vaikuttajat

  1. Mmiisas, Miisa Rotola-Pukkila
  2. Lakko, Eric Savolainen
  3. Roni Back 
  4. Veronica Verho
  5. Herbalisti, Juuso Karikuusi
  6. Pinkku Pinsku, Pinja Sanaksenaho
  7. Miklu Bäck
  8. Mikirotta, Mikael Sundberg
  9. Mansikkka, Maiju Voutilainen
  10. Uino, Aino Rossi

Meltwaterin tekemässä selvityksessä otettiin huomioon muun muassa se, kuinka sitouttavaa vaikuttajan sisältö on, miten tasaisesti vaikuttajan seuraajamäärät kehittyvät, miten suuri osa seuraajista on aitoja ihmisiä ja missä vaikuttajan seuraajat sijaitsevat.

Selvityksessä painotettiin vaikuttavuutta monella eri sosiaalisen median alustalla. Edellytyksenä listalle pääsyyn oli myös se, että vähintään 85 prosenttia yleisöstä on Suomesta. Selvityksen ulkopuolelle jätettiin muusikot ja televisiosta lähtökohtaisesti tutut persoonat. 

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö