Osaavista myyjistä on tullut kovaa valuuttaa etenkin teollisuudessa, rakentamisessa ja teknisessä kaupassa.

Myynnin & Markkinoinnin Ammattilaiset (MMA) julkisti jo kesän lopulla suhdannebarometrin, jonka mukaan työllisyys paranee vihdoin kymmenen vuoden hiljaisen kauden jälkeen. Avoimien työpaikkojen määrä onkin syksyn ja alkuvuoden aikana lisääntynyt myyntiportaassa jopa useilla sadoilla. Myynti vaatii osaamista aina teknisestä kaupasta ict-alaan asti.

MMA:n hallituksen puheenjohtaja Marko Hovinmäki sanoo Kauppalehdessä, että myyntipäälliköiden ja myynnin ammattilaisten kysyntä lisääntyy edelleen talouden vauhdittumisen ansiosta.

Barometrin mukaan vajaat 30 prosenttia yli tuhannesta vastaajasta arvioi, että yritykset palkkaavat lisää väkeä myyntiin.

Noin 27 000 myynnin sekä markkinoinnin ammattilaista kuuluu jäsenenä omaan etujärjestöönsä eli MMA:han. Jäsenistön työttömyysaste on pudonnut yli prosentilla eli kahdeksasta 6,7 prosenttiin. Hovinmäki luonnehti pudotusta ”merkittäväksi” henkilöstömäärissä.

Liiton jäsenistön keski-ikä on 40 ja 60 vuoden välissä. Hovinmäen mukaan nuorempi polvikin on löytänyt myyntialalle, joka saa osakseen yhä enemmän arvostusta.

Marko Hovinmäki työskentelee myyntipäällikkönä kristiinankaupunkilaisessa perunatuotteiden markkinointiyhtiössä, Potwell Oy :ssä. Työkokemusta on myyntityön eri portaista kertynyt jo 25 vuoden ajalta.

”Myyntihenkilöstö pitää yrityksen tuotannon liikkeessä ja yhteiskunnan rattaat pyörimässä”, Hovinmäki muistuttaa.

Talouden eri toimialat hakevat työpaikkailmoitusten mukaan myynnin ammattilaisia yhä enemmän pitkäaikaisiin työsuhteisiin.

MMA:n toiminnanjohtajan Juha Häkkisen mukaan myynnin puolella vallitsee pula ammattitaitoisista myyjistä. Samalla pulaa on myös yrityksistä, jotka osaavat arvostaa ja palkita myyntityötä.

Lue koko artikkeli Kauppalehdestä.