Yrityskaupat

Ville Perttula 15.4. 11:48

Suomesta poistuva Publicis Groupe ostaa datajätti Epsilonin hieman alle neljän miljardin euron kaupassa

Publicis Groupen Arthur Sadoun. Ruutukaappaus Youtubesta.

Kauppa on yksi alan isoimmista. Epsilon tunnetaan erityisesti data- ja sähköpostimarkkinoinnista.

Publicis Groupe ostaa datamarkkinointiyhtiö Epsilonin. Kauppaa voi kutsua isoksi, sillä sen arvoksi on määritelty 4,4 miljardia dollaria eli noin 3,9 miljardia euroa. Yhtiöt kertoivat kaupasta eilen sunnuntaina.

Epsilonin omistaa vielä tällä hetkellä yhdysvaltalaisyhtiö Alliance Data Systems. Epsilon tunnetaan erityisesti data- ja sähköpostimarkkinoinnista.

Asiasta uutisoineen Ad Agen mukaan kauppa toteutuu vuoden kolmannella kvartaalilla.

"Epsilonin hankinnan avulla Publicis Groupe saa yhtiöön tarvittavaa teknologiaa, osaamista ja osaavaa henkilökuntaa, jotka täydentävät meidän luovaa tarjontaamme, mediaosaamistamme ja auttavat meitä kehittämään asiakkaidemme liiketoimintaa", Publicis Groupen hallituksen puheenjohtaja ja toimitusjohtaja Arthur Sadoun kommentoi.

Ad Agen mukaan Epsilon-kauppa yksi alan isoimmista. Paalupaikkaa pitää vuonna 2013 toteutunut kauppa, jossa Dentsu hankki Aegis Groupin 4,9 miljardilla dollarilla eli noin 4,3 miljardilla eurolla.

Publicis yhdistää toimintojaan samalla, kun se kasvattaa datahauiksiaan. Viime viikolla yhtiö ilmoitti, että se sulkee ainoan Suomessa olevan mainostoimistonsa Reputation Helsingin. Osa Reputationin asiakkaista siirtyy markkinointiviestintäyhtiö SEKille. Reputationin sulkemisen taustalla oli Publicisin uusi Power of One -strategia ja toimiston kannattamattomuus.

”Pääsyy sulkemiselle on, että Publicis muuttaa maailmanlaajuista strategiaansa. Me yhdistämme kaikkia toimintojamme Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Mutta meillä ei ole Reputationin lisäksi muita yhtiöitä Suomessa, ja Reputation on liian pieni jatkaakseen yksin. Se ei ollut yksinkertaisesti kannattavaa kasvattaa Reputationia niin paljon, että toimisto pystyisi vastaamaan uuden strategiamme vaatimuksia”, Publicisin Pohjoismaiden-johtaja Leif Fredsted kertoi M&M:lle.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö