Totuus

Kati Haapakoski 18.5. 08:37 päivitetty 18.5. 09:10

Suomesta voi nousta globaaliksi edelläkävijäksi – niin teki Smartly.io

Outi Järvinen
Kati Haapakoski on M&M:n toimituspäällikkö.

Jos startup haluaa toimia alansa parhaiden ja edelläkävijöiden kanssa, sen tulisi lähteä maailmalle nopeasti. Ulkomailla silmät ja uudet mahdollisuudet avautuvat.

Facebook-mainonnan automatisaatioon ja optimointiin keskittynyt Smartly.io on kasvanut kovaa vauhtia.

Yrityksen ohjelmisto kehittää asiakkaille kohdennettua mainontaa automaattisesti. Mainontaa mullistava osaaminen on tuonut sille liudan eturivin kansainvälisiä asiakkaita.

Niitä on kaikkiaan yli 600, esimerkiksi Airbnb, KLM ja Uber. Yrityksellä on toimistot muun muassa New Yorkissa, Sydneyssä ja Shanghaissa.

Neljässä vuodessa yritys on tehnyt kansainvälisen läpimurron. Se on poikkeuksellista.

Ohjelmistoyrittäjät ry palkitsi Smartly.ion perustajan Kristo Ovaskan Vuoden Ohjelmistoyrittäjäksi maaliskuussa. Ohjelmistoyrittäjien toimitusjohtaja Rasmus Roiha totesi, että ”Smartly.io on loistava esimerkki siitä, miten suomalaisella ohjelmisto-osaamisella kyetään nousemaan globaaliksi edelläkävijäksi jopa niin vaikealla ja kilpaillulla alalla kuin mainonnassa”.

Jos Smartly.io olisi jäänyt Suomeen, myös kasvu olisi jäänyt haaveeksi. Aluksi yritys panosti asiakashankintaan nimenomaan Suomessa ja teki valtaosan työstä täällä. Liikevaihtoa alkoi kuitenkin tulla muista maista, ja nykyisin murto-osa liikevaihdosta tulee Suomesta.

Kansainvälistyminen voi olla pienelle yritykselle vaikeaa ja työlästä, mutta vaiva kannattaa nähdä. Usein se on onnistumisen ja menestymisen edellytys.

Suomen markkinassa ei ole muuta vikaa kuin pienuus. Pivot5:n ja Industryhackin hallituksen puheenjohtajan Inka Mero toteaa M&M-lehdessä (10/2018), että yritykset pitää lähteä synnyttämään Britanniaan tai Yhdysvaltoihin. Samaa mieltä on Superhero Capitalin osakas Juha Ruohonen.

Jos startup haluaa toimia alansa parhaiden ja edelläkävijöiden kanssa, sen tulisi lähteä maailmalle nopeasti. Ulkomailla silmät ja uudet mahdollisuudet avautuvat.

Suuret yritykset eivät perinteisesti ole tarkastelleen kansainvälistymistä kasvukeinona, mutta niin sanotuille Born Global -startup-yrityksille kansainvälistyminen on kasvustrategian keskeinen osa. Born Global -yritykset tavoittelevat kansainvälisiä markkinoita syntymästään alkaen.

Kansainvälinen markkina on niille siis kotimarkkina. Tavoitteena on luoda aidosti kansainvälisiä brändejä alusta alkaen.

Markkinointia ei saa unohtaa. Onnistuminen nimittäin saattaa tyssätä olemattomaan tai vähäiseen markkinointiin, vaikka tuote olisi kuinka toimiva ja edistyksellinen. Yritysten kannattaa siis palkata markkinoinnin ja myynnin osaajia.

Pääkirjoitus on julkaistu Markkinointi & Mainonta -lehdessä 10/2018.

Otsikko muutettu 18.5.2018 kello 9.10.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö