Finnish Comms Awards palkitsi torstai-iltana suomalaista viestinnän osaamista.

Vuoden viestintätyö -palkinnon vei Suomi 100 – vuosisadan keikka. Sen takana ovat olleet SEK ja valtioneuvoston kanslia.

MTL:n jakaman palkinnon lisäksi Suomi 100 -kampanja on palkittu ProCom-päivässä 5. kesäkuuta vuoden viestintätekona.

Finnish Comms Awardsin tuomariston mukaan Suomi 100 -työn kampanjan teemoista tuli helposti lähestyttäviä laadukkaan sisällön, onnistuneiden strategisten valintojen ja verkostotyöhön panostamisen myötä.

"Hyvän mielen ja merkittävän yhteiskunnallisen teeman pitkäkestoinen kampanja vietiin läpi suurella sydämellä. Onnistuminen näkyy huikeissa tuloksissa – tähän junaan haluttiin mukaan tekemään ja kokemaan yhdessä jotain suurta ja aidosti merkityksellistä", tuomaristo perustelee.

Lisäksi MTL valitsi Vuoden viestintätoimistoksi Ellun Kanat ja Vuoden spokespersoniksi Suomi 100 -projektin vetäjän Pekka Timosen, joka valittiin myös juuri Lahden kaupungin uudeksi johtajaksi.

SEKin Essi Orama taas on vuoden viestintäkonsultti ja kilpailun paras pitchaaja oli Ellun kanojen Sara Lindström.

MTL uudisti viestintäkilpailuaan tänä vuonna. Tavoitteena oli tehdä Finnish Comms Awards -kilpailusta asiakkaan ja viestintätoimiston yhteistyön kilpailu, jossa palkitaan tavoitteiden saavuttamisesta yhdessä. Myös kilpailun kategoriat muuttuivat.

"Viestintätoimistot asiakkaineen ryntäsivät kertomaan yhdessä tehdyn pitkäjänteisen työn merkityksellisyydestä ja tuloksellisuudesta. Kilpailutöitä tuli ennätykselliset 101", päätuomari, Netprofile n partner ja perustaja Christina Forsgård sanoo tiedotteessa.

Voittajatyöt:

Strateginen viestintäkonsultointi ja Vuoden viestintätyö
  • Suomi 100 – vuosisadan keikka, SEK ja Valtioneuvoston kanslia/Suomi 100
Yritys- ja organisaatioviestintä
  • DNA Business tarjoaa asiasisältöjä tositarkoituksella – Markkinointi, myynti ja yleisö löysivät yhteisen puheenparren, Netprofile ja DNA
Talous- ja sijoittajaviestintä
  • From Trump to jump in sales – how to use crowdfunding and newsjacking as PR tools for business growth
  • Netprofile ja Transfluent
Vuoden tapahtuma, lanseeraus tai repäisy
  • Finlandia by Forest Machines, Kurio ja Neste
Ansaittu näkyvyys
  • Fazer Sirkkaleipä – kuinka hyönteisleivästä luotiin maailmanlaajuinen ilmiö, SEK ja Fazer
Not for profit
  • Älä kerro Martille, Miltton Creative ja Crisis Management Initiative (CMI)
Teknologia
  • Maailman suurimmalla osteoporoosihankkeella ovet auki Yhdysvaltoihin, Steinmann ja Bone Index Finland
Lifestyle, terveys ja hyvinvointi
  • Näin suunterveydestä tehtiin kansallinen ilmiö, Kaiku Helsinki ja Oral Hammaslääkärit
Ympäristö
  • 100 fiksua arjen tekoa & Elämäntapatesti, Vapa Media ja Sitra
Julkishallinto ja järjestöt
  • Porin kaupungin yhdessä tehty brändiuudistus, Staart ja Porin kaupunki
Liikenne ja logistiikka
  • VR Matkustajaliikenne, Ellun Kanat ja VR
Kauppa
  • Herlevin hyvillä sämpylöillä uusi tuotekategoria vähittäiskauppaan, Wolfcom ja Vaasan
Teollisuus ja rakentaminen
  • Tuntemattomasta koko alan uudistajaksi – Case Fira, Viestintä Oy Drum ja Fira
Palvelut
  • Perintä ei ole köyhien kiusaamista, Ellun Kanat ja OK Perintä
Paras pitchaaja
  • Ellun Kanat, Sara Lindström
Vuoden spokesperson
  • Suomi 100, Pekka Timonen
Vuoden viestintäkonsultti
  • SEK ja Essi Orama
Vuoden viestintätoimisto
  • Ellun Kanat