Suomi-brändi

Anna-Kaisa Urpelainen 18.11.2016 14:56

Suomi-brändi on nyt kovassa nousukiidossa - "Mennään eturiviin keskelle"

Suomi100 / Juha Metso

Suomi100-hanke näkyy ja kuuluu Suomen lisäksi myös maailmalla. Hankkeen takana olevat voimat haluavat hyödyntää käsillä olevan juhlavuoden potentiaalin Suomen maakuvan markkinoinnissa.

Suomi on saanut viime aikoina suitsutusta mielenkiintoisena matkakohteena eri tahoilta.

Viimeksi National Geographic nosti Suomen ensi vuodelle suositeltujen matkakohteiden joukkoon, ja aiemmin Suomea hehkutti Lonely Planet, jonka mukaan Suomi on maailman kolmanneksi paras matkailukohde.

Marraskuun alussa myös Kiinan suurimpiin matkapalveluntarjoajiin kuuluva Alitrip ilmoitti vahvistavansa Euroopan-matkojen myyntiä kiinalaisille kuluttajille. Suomen hyöty tässä on, että Alitrip aikoo käyttää Suomea porttina Eurooppaan.

National Geographic nostaa Suomi-jutussaan salmiakin ja Lapin matkakohteiden lisäksi myös Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlan, jota vietetään koko ensi vuosi.

"Ei ole ihme, että Suomi juhlii satavuotista itsenäisyyttään 2017 neljällä kansallisella Suomen Luonto -päivällä", lehti kiittelee jutussaan Suomen luontoa.

Suomi-brändi näyttää siis leviävän menestyksekkäästi maailmassa. Onko tämä vain sattumaa, vai onko Suomi 100 -brändiryhmä pistänyt uuden vaihteen silmään ja onnistunut näin luomaan juhlavuoden kunniaksi mainetta ulkomaita myöten?

Pääsihteeri Pekka Timonen valtioneuvoston kanslian Suomi100 -sihteeristöstä kertoo M&M:lle, että Suomen saaman huomion taustalla yhdistyy kolme eri voimaa.

"Yksi on tietenkin se fakta, että satavuotias Suomi on aika huikea maa", Timonen sanoo.

"Toinen on se, että tämä tarjoaa hyvän momentumin: erityisen maan erityinen vuosi. Se on helppo viestiä."

Tärkeimmäksi osaksi Timonen nostaa kuitenkin sen, että Suomen maabrändin eteen on tehty isolla porukalla jo pitkään paljon työtä, ja nyt tuleva juhlavuosi on oiva tilaisuus realisoida tämä työ myös näkyvyydeksi.

Poikkeuksellinen tapahtumien virta

Suomi100-juhlavuoden verkosto on ollut yhteydessä moneen eri suuntaan Suomea markkinoidessaan.

"Tärkeintä on se, että kun satavuotisuus alkoi lähestyä, niin kaikki Suomea viestivät organisaatiot ovat aktivoituneet ja lähteneet tekemään työtä", Timonen sanoo.

Suomen erityinen juhlavuosi avaa hyvin viestintäkanavia ja mahdollisuuksia kertoa Suomesta.

"Meillä on erityinen syy pitää itsestämme ääntä ja sitä yritetään nyt hyödyntää kaikin tavoin. Mennään eturiviin keskelle. Se on strategia ja se, mitä me kaikki täällä yhdessä ajamme", Timonen kiteyttää.

Timonen kertoo myös olevansa tyytyväinen jo nähtäviin tuloksiin, kuten positiiviseen julkisuuteen, jota Suomi on saanut.

"Se on aivan loistava asia. Ja onhan se totta, että ensi vuosi on aivan erityinen. Tapahtumien ja sisältöjen virta, joka Suomessa on ensi vuonna, on aivan poikkeuksellinen."

Timonen muistuttaa kuitenkin, että käsillä olevan mahdollisuuden realisoimiseksi täytyy tehdä paljon töitä.

Paljon positiivista todistusaineistoa

Miten 100-vuotiaan Suomen markkinointia sitten toteutetaan?

"Meidän tärkein periaatteeme on se, että rakennetaan viestintäverkostoja ja aktivoidaan viestintätoimijoita. Tuotamme heille materiaalia ja pohja-aineistoa, kuvapankkeja ja niin edelleen", Timonen kertoo.

Erilaisten toimijoiden kanssa on pohdittu paljon sitä, miten satavuotisuus-momentumia luodaan ja hyödynnetään. Timonen uskookin monen tulevan vielä yllättymään, minkälainen virta tapahtumia Suomessa tullaan juhlavuotena näkemään.

"Koko yhteiskunta on ollut yhteydessä kansainvälisesti, urheilujärjestöt ovat hakeneet ennätysmäärän arvokisoja Suomeen, kansalaisjärjestöt ovat kutsuneet kollegoitaan, MTK on kutsunut maailman maanviljelijöitä ja niin poispäin", hän sanoo.

Timonen huomauttaa, että Suomi-viestin levittämistä auttaa se, että Suomella on paljon "todistusaineistoa" siitä, kuinka hyvä maa Suomi todella on.

"Me kun niin helposti mielemme pahoitamme, niin on hyvä muistaa se, että ovathan viimeaikaiset saavutukset aika hurjia", Timonen sanoo ja naurahtaa.

Hän listaa asioita, joista Suomi on saanut kiitosta erilaisissa listauksissa ja tutkimuksissa: Suomessa on paras elämänlaatu Euroopassa, Suomi on maailman toiseksi paras maa tytöille, sananvapauden ykkönen, maailman paras hallinto, paras maa olla äiti…

"Meillä on todella luja pohja, josta ponnistaa", Timonen sanoo.

"Jos ajatellaan matkailua, niin eihän se ajatus siinä ole sen monimutkaisempi kuin että tämä on mahtava paikka, jossa on mahtavia ihmisiä ja meillä on systeemi, joka toimii."

Tämä on viesti, jonka Timonen haluaa läpi myös maailmalle.

Seuraava iso kysymys on, mitä isoja tekoja saadaan jatkossa aikaan.

"Maakuvaan vaikuttaminen ja sen hyödyntäminen on aina pitkäjänteistä työtä. Se ei ole kampanjoita eikä temppuja vaan pitkäjänteistä työtä."

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö