Sosiaalinen media

Aleksi Ylä-Anttila 22.8.2017 12:06 päivitetty 23.8.2017 12:47

Suomi hurahti kukkakaalitalkoisiin: "Se oli sellainen lumipalloefekti"

Jenni Häyrinen
Kukkakaalitalkoot kutsuu kaikki suomalaiset kokkaamaan kauden kukkakaalista erilaisia aterioita.

Helsingin Sanomien uutisesta alkunsa saanut sosiaalisessa mediassa levinnyt kampanja on saanut lukuisat suomalaiset innostamaan kukkakaalisadon hyödyntämisestä.

Sosiaalisessa mediassa hashtagilla #kukkakaalitalkoot leviämään lähtenyt ilmiö on osoitus siitä, miten suurikin ihmisjoukko on mahdollista saada innostumaan jostakin, kun asia koskettaa oikealla tavalla.

Prosessi sai alkusysäyksen Helsingin Sanomien uutisesta, joka koski kukkakaalisadon ylitarjontaa. Satokausikalenteri jakoi uutisen Facebookissa saatekysymyksellä "kaalitalkoot?". Asiasta oli kertonut ensimmäisenä elokuussa Vasabladet.

Nähtyään HS:n artikkelijaon Satokausikalenterin Facebook-sivulla Liemessä-ruokablogia kirjoittava Jenni Häyrinen innostui asiasta.

"Viime lauantaina kyselin muutamassa ryhmässä ruokabloggajaystäviltäni, onko kenellekään hyviä kukkakaalireseptejä, jotka voisin nostaa omaan blogiini. Keksin hashtagin #kukkakaalitalkoot. Postasin sen blogiini. Satokausikalenteri jakoi postauksen heti omissa kanavissaan, ja myös ruokabloggaajat innostuivat. Nyt sitten tosi moni on lähtenyt mukaan. Se oli sellainen lumipalloefekti", Häyrinen kertoo.

Ruokabloggari Jenni Häyrinen keski hashtagin #kukkakaalitalkoot Satokausikalenterin Facebook-jaon innoittamana. | Kuva: Liemessä.fi

 

Ruokabloggareiden ohella suomalaiset ovat jakaneet erityisesti Twitterissä ja Instagramissa paljon erilaisia kukkakaalireseptejä. Osa on myös vedonnut kukkakaalin sadon hyödyntämisen puolesta, jotta runsas sato ei jäisi pelloille mätänemään. Kommentoijien joukkoon kuuluvat muun muassa kansanedustaja Outi Mäkelä (kok.) ja S-ryhmän kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu.

Myös yritykset ovat innostuneet asiasta. Häyrisen mukaan ainakin Prisma ja Valio ovat ilmoittaneet olevansa mukana kukkakaalitalkoissa. Myös K-ryhmä on jakanut reseptejä Twitterissä.

On vaikea tietää ennalta, minkälainen ilmiö lähtee sosiaalisessa mediassa leviämään kulovalkean tavoin. Häyrinen arvioi, että reagointinopeus ja osallistumisen helppous vaikuttivat siihen, että #kukkakaalitalkoot lähti lentoon.

"Se vaatii yleensä sen, että kyseessä on jokin voima tai ongelma, jossa heidän on helppo auttaa ja johon on helppo lähteä mukaan. Helppoa on ostaa kaupasta kukkakaalia ja tehdä sillä tavalla hyvää. Oleellista oli varmasti myös reagointinopeus. Näin uutisen lauantaiaamuna, pyysin bloggaajilta reseptit klo 12 mennessä, kuvasin kukkakaalit aamupäivästä ja iltapäivästä #kukkakaalipostaus oli jo ulkona", Häyrinen arvioi.

Juttua muutettu 23.8. klo 12.47. Lisätty viittaus Vasabladetin uutiseen.