Lelumarkkinoija Doublecheck Oy on avannut suomalaisia leluja myyvän verkkokaupan Suomi-lelut.fi.

Verkkokaupassa on kolmisen sataa tuotetta. Osaa tuotteista ei ole saatavilla jouluksi, mutta yhtiön on tarkoitus täydentää lelutarjontaa sitä mukaa kun se saa valmistajilta tuotteita.

Verkkokaupan kriteerinä on, että lelun kotimaisuusaste on "vähintään Avainlipputasoa" eli vähintään 50 prosenttia tuotteesta on Suomessa tuotettu. Kaupan tavoitteena on saavuttaa tuotevalikoimassaan 90 prosentin kotimaisuusaste.

– Pudotimme pois Suomessa suunnitellut, mutta ulkomailla tehdyt lelut. Samoin lelut ja pelit, joissa iso osa osista on tuontitavaraa. Osassa tuotteita jouduimme tekemään kompromisseja, esimerkiksi Suomessa tehtyjen lautapelien nopat tuodaan Englannista, kertoo yhtiö tiedotteessaan.

Yhtiö keksi perustaa verkkokaupan, kun se etsi kotimaisesta äitiyspakkauksesta tutulle Hymynaama-helistimelle uutta valmistajaa Suomesta. Yhtiö ei toistaiseksi ole löytänyt tuotteelle valmistajaa, mutta päätti koota kaikki suomalaiset lelut samaan paikkaan myytäväksi.

Doublecheckin tavoitteena on samalla selvittää mikä on suomalaisten lelujen menekki.

– Meihin ovat ottaneet yhteyttä kymmenet suomalaiset henkilöt, jotka ovat ilmoittaneet olevansa valmiita lelujen valmistajaksi, mutta heitä kaikkia on kiinnostanut eniten se, tuleeko suomalainen leluvalmistaja toimeen niin ,että alan vaihto ja uuden yrityksen perustaminen kannattaa. Nyt sitten mitataan sekin.

Doublecheckin toimitusjohtaja on Markku Ahtola.