Muoti

M&M 24.7.2017 08:01 päivitetty 25.7.2017 11:55

Suomi-muodin kansainvälistyminen vaatii enemmän "halua kaupallistua ja kasvaa"

Tiina Somerpuro
Makian mallistoa.

"Selvityksemme osoitti, että suomalaisten on panostettava enemmän markkinointiin", kauppatieteiden tohtori, dosentti Kirsti Lindberg-Repo kertoo.

Vain harva suomalainen vaateyritys hakee tosissaan kasvua Kaakkois-Aasiasta. Tuoreen selvityksen mukaan suomalaisista muotibrändeistä alueella pisimmällä tunnettuuden suhteen on Marimekko.

"Kaakkois-Aasia kuten Thaimaa ja Indonesia tarjoavat suomalaisille valtavan kasvumahdollisuuden, mutta toistaiseksi suomalaista muotia ei siellä tunneta", Singapore Management -yliopistossa markkinointia opettanut kauppatieteiden tohtori, dosentti Kirsti Lindberg-Repo sanoo tiedotteessa.

Lindberg-Repo on perustanut Design Finland 100 -projektin, joka selvitti kaakkois-aasialaisten kuluttajien muotitietoisuutta ja ostoskäyttäytymistä.

Tulosten perusteella aasialaiset kuluttajat ovat trenditietoisia ja arvostavat eurooppalaista muotia. Markkinoiden yli 600 miljoonaa kuluttajaa käyttävät vaatteisiin ja asusteisiin yhä enemmän rahaa.

Muotiala kasvaa erityisesti Kiinassa, jonka arvioidaan kasvavan suurimmaksi vaatemarkkinaksi vuoteen 2018 mennessä. Ennusteen mukaan Kiinan markkinat vaatealalla olisivat arvoltaan suuremmat kuin Euroopan ja Yhdysvaltojen markkinoiden yhteenlaskettu arvo. Kiinan perässä tulevat Kaakkois-Aasian maat.

Lindberg-Repo muistuttaa, että uudet markkinat Kiinassa, Japanissa, Malesiassa, Thaimaassa, Singaporessa tai Koreassa avautuvat vain "oikeanlaisilla strategioilla ja toimenpiteillä".

"Selvityksemme osoitti, että suomalaisten on panostettava enemmän markkinointiin. Huolellinen ja upea muotisuunnittelu ei riitä kansainvälistymiseen. Muotiyrityksillä pitää olla halua kaupallistua ja kasvaa", Lindberg-Repo kertoo.

"Makia ja Billebeino edustavat uutta ja ennakkoluulotonta kansainvälistymistä. Sellaista toivoisi näkevän Aasian markkinoille", hän sanoo.

Kirsti Lindberg-Repo antaa Aasian markkinoille tähtääville vaatealan yrityksille viisi ohjetta:

1. Perehdy alueen muotiin ja kilpailijoihin.

Tutki trendejä ja selvitä, mitkä brändit myyvät parhaiten ja miksi. Analysoi kilpailijoiden hinnoittelua ja markkinointia.

2. Tutustu kuluttajiin.

Määrittele yrityksesi ihanneasiakas ja -asiakasryhmät. Pyri luomaan kuluttajiin tunnepitoinen side. 

3. Tunnista markkinoinnin kannalta tärkeät sidosryhmät.

Verkostoidu paikallisten muotilehtien toimittajien ja bloggareiden kanssa. Tarjoa yhteistyömahdollisuuksia kouluille ja yliopistoille. Selvitä, ketkä ovat vahvoja mielipidevaikuttajia ja trendin luojia. Tee yhteistyötä heidän kanssaan.

4. Hio brändi loppuun asti.

Yritystä ei kannata laajentaa, ennen kuin brändi on saavuttanut mahdollisimman suuren tunnettuuden. Hanki brändillesi huomiota ja asemoi se kirkkaasti. Muista tuotteen suomalaisuus, eurooppalaisuus ja hyvä laatu.

5. Suunnittele viestintä monikanavaisesti.

Hyödynnä sosiaalista mediaa ja perinteisiä kanavia kuten mainostauluja ja televisiota. Mainosta yhteistyötä paikallisten muotivaikuttajien kanssa.

Design Finland 100 -projektin yhteydessä toteutettiin liki 40 huippuyliopistoa kattanut Nordic Business and Design Case -kilpailu. Kilpailussa opiskelijat laativat suomalaisille yhteistyöyrityksille kansainvälistymisstrategioita. Mukana hankkeessa olivat esimerkiksi Pre Helsinki ja Tokmanni.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö