Vaateteollisuus

Perttu Räisänen 5.5.2017 14:33

Suomi-muodin myönteinen vire alkoi näkyä viennissä

Marimekko

Vaatealan yritysten liikevaihto kasvoi selvästi marras-tammikuun ajanjaksolla.

Suomalainen vaateala on kärsinyt pitkään heikosta kehityksestä ja tuotannon vähenemisestä. Nyt alalla on kuitenkin hyviä kasvulukuja kerrottavanaan.

Suomen Tekstiili & Muoti ry:n mukaan alan vientiliikevaihto kasvoi viime vuoden marraskuun alun ja tämän vuoden tammikuun lopun välisellä ajanjaksolla 15,5 prosenttia.

Koko suomalaisen tekstiilialan liikevaihto kasvoi marras-tammikuussa 10,4 prosenttia. Kotimaassa myynti kasvoi 9,9 prosenttia ja viennin liikevaihto 12,2 prosenttia.

"On ilahduttavaa huomata, miten alan yritysten myönteinen vire näkyy kasvuna tilastoissa. Suomalaisissa tekstiili- ja muotialan yrityksissä tehdään kasvun ja kansainvälistymisen eteen paljon työtä, joka tuottaa nyt hedelmää", sanoo Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen tiedotteessa.

Viime vuonna muoti- ja tekstiilialan suurin vientimaa Suomesta oli Ruotsi. Alan kokonaisvienti kattoi 650 miljoonaa euroa. Ruotsi on noussut viime vuosina Venäjän ohi suurimmaksi vientimaaksi. Seuraavina tulevat Saksa ja Venäjä. Vienti jakautuu aiempia vuosikymmeniä tasaisemmin useisiin eri maihin, Suomen Tekstiili ja Muoti kertoo.

Tekstiili- ja muotialan yritysten liikevaihto Suomessa on yli 4 miljardia euroa. Alalla toimii yli 3600 yritystä, jotka työllistävät yli 22 000 henkilöä. Luvut sisältävät tekstiilien ja vaatteiden valmistamisen ja valmistuttamisen, tukkukaupan ja vähittäiskaupan sekä tekstiili- ja vaatehuollon.

Suomalainen kuluttaa keskimäärin 1 000 euroa vuodessa tekstiiliin ja muotiin, mikä on enemmän kuin EU-maissa keskimäärin. Kuluttajamarkkinan koko on kansantalouden tasolla yli 5 miljardia. Tämä on saman verran kuin kulutus ravintoloihin ja kahviloihin ja noin 2 miljardia euroa enemmän kuin autoihin.

Lähde: Kauppalehti

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö