Tavallisesti kevät on Suomessa jääkiekkohurmoksen aikaa, mutta tänä keväänä koronaviruskriisi pysäytti urheilutapahtumat.

Televisioon saatiin kuitenkin oikeiden kisojen tilalle Unelmien MM-kisat, joissa kaikki halukkaat saivat kertoa oman näkemyksensä siitä, miten kukin Suomen peli olisi sujunut, jos MM-kisat olisi pelattu.

Inspiraation pelaamatta jääneiden kisojen unelmointiin toi MM-lähetysten pitkäaikainen yhteistyökumppani Atria, joka oli myös MTV3-kanavalla esitettyjen Unelmien MM-kisojen pääyhteistyökumppani.

”Tiesimme toki, että ei suomalaisten lätkäfanien intohimo ja asiantuntemus ole mihinkään hävinnyt. Oli mahtavaa, että löytyi keino elää pelaamatta jääneitä kisoja yhdessä maailman parhaan kiekkokansan kanssa”, sanoo Atria Wilhelm -tuoteperheen markkinointipäällikkö Elina Vuolle tiedotteessa.

Mukana hankkeessa olivat myös Wilhelm-brändin mainostoimisto TBWA\Helsinki ja mediatoimisto Vizeum.

Omalaatuinen lähestymistapa jääkiekkoon myös löysi yleisönsä. Unelmien MM -kisalähetyksiä oli yhteensä kymmenen, ja lähetyksien tavoittavuus nousi lähes 1,2 miljoonaan. Ohjelmien keskikatsojamäärä oli noin 200 000 katsojaa jaksoa kohden, ja otteluiden kulusta kirjoitettiin satoja kommentteja.

MTV:n urheilun ohjelmapäällikkö Markus Autero kuvailee projektia hauskaksi ja inspiroivaksi.

”Ohjelma oli menneiden kohokohtien, kiekkotähtien kuulumisien ja unelmointien kombinaatio. Se löysi hienosti yleisönsä, ja myös tekijät nauttivat projektista. Tämä oli myös hyvä esimerkki siitä, mitä hyvällä yhteispelillä voi saada aikaan”, hän sanoo tiedotteessa.

Länsinaapurin mestaruuslippikset myynnissä

Suomi odotusten mukaisesti voitti Unelmien MM-kisat, minkä jälkeen Huuto.net-nettihuutokauppaan on ilmestynyt myyntiin sinikeltaisia Världsmästare 2020 -lippiksiä. Myynti-ilmoituksessa kerrotaan, että Atria Wilhelm lahjoittaa ”varmasti käyttämättömien” lippisten myyntituotot ja niiden päälle 10 000 euroa vähävaraisten lasten jääkiekkoharrastuksen tukemiseen.

”Ruotsalaisilta käyttämättä jääneiden lippisten myyminen on tietysti humoristinen lopetus kampanjalle, mutta tässä ollaan silti vakavan asian äärellä. Myyntituloilla ja lahjoituksella haluamme auttaa mahdollisimman monta lasta hyvän urheiluharrastuksen pariin. Lahjoituskohdetta oli päättämässä yhteistyökumppanimme Teemu Selänne”, Atria Wilhelmin markkinointipäällikkö Vuolle kertoo.

Lahjoitus tehdään Selänteen mukaan nimetyn Finnish Flash ry:n kautta Jääkiekkoliiton rahastoon, josta juniorikiekkoilijat voivat hakea taloudellista tukea.

”Suomalaisen junnulätkän tukeminen ja etenkin vähävaraisten lasten harrastamisen auttaminen on todella hieno kädenojennus Atria Wilhelmiltä”, Selänne kommentoi tiedotteessa.