Kampanjat

Anu Haapala 3.10.2014 08:05 päivitetty 4.2.2016 10:46

Suomi rakastaa olutta ensimmäisenä

Love Beer -kampanjan ulkomainonta aloitettiin Suomessa ensimmäisenä. Syynä varaslähtöön on alkuvuonna voimaan tuleva alkoholimainontaa koskeva laki.

Panimoliitto on mukana eurooppalaisessa Love Beer -kampanjassa, johon osallistuu yhteensä 5 000 panimoa 29 eri maasta. Mukana ovat tavalla tai toisella kaikki EU-maat.

Love Beer haluaa nostaa esiin kohtuullista ja vastuullista oluenkulutusta osana aktiivista ja tasapainoista elämäntapaa.

Suomessa Love Beer -ulkomainokset ovat jo ilmestyneet. Kampanja näkyy lähivuosina muillakin tavoin, mutta Panimoliiton toimitusjohtaja Elina Ussa ei vielä kerro, miten.

"Kampanja kestää usean vuoden, ja siihen tulee uusia elementtejä kampanjan aikana", Ussa sanoo M&M:lle.

"Suomessa otimme tavallaan varaslähdön kampanjaan. Ulkomainontaosuus tehdään meillä ensimmäisenä, koska meille tulee alkuvuonna rajoite ulkomainontaan."

Tammikuussa tulee voimaan uusi alkoholimainontaa koskeva laki, jonka myötä kielletään alkoholin mainonta yleisillä paikoilla, kuten bussipysäkeillä ja mainostauluilla.

Love Beer -kampanja ja sen materiaalit ovat eurooppalaisia panimoja edustavan The Brewers of Europe -kattojärjestön suunnittelemia. Panimoliitto ei aio esimerkiksi suomentaa materiaaleja.

"Mielestäni ne toimivat suomalaisten kuluttajien kohdalla ihan sellaisenaan", Ussa sanoo.

Panimoliiton viestintäpäällikkö Outi Heikkinen kertoo, että kampanjan ensimmäisessä osiossa nostetaan esille naiset ja olut. Myöhemmin kampanjassa keskitytään muun muassa teemaan ruoka ja olut.

Kampanjaan liittyy huoli työpaikoista ja oluen pärjäämisestä markkinoilla.

Panimoliiton mukaan Euroopassa yli kahden miljoonan ihmisen toimeentulo on riippuvainen oluen tuotannosta ja myynnistä. Suomessa panimoteollisuus työllistää suoraan 2 000 henkilöä ja välillisesti noin 28 000 henkilöä.

Vuonna 2010 Euroopan panimoteollisuus tuotti valtioiden kassoihin 53 miljardia euroa veroina. Suomessa panimoteollisuus kerrytti valtion verokassaa 1 300 miljoonan euron verran vuonna 2011.

Panimoliitto on tyytymätön siihen, miten Suomessa ohjataan kulutusta väkevistä juomista mietoihin. Suomessa väkeviä verotetaan 1,4-kertaisesti olueen verrattuna, mikä on Panimoliiton tilastojen mukaan kolmanneksi vähiten koko Euroopassa.