Kansainvälistyminen

Paul Öhrnberg 16.5. 12:24

Suomi tähtää New Yorkin trendisuoneen design-viikoilla – keskiössä hävikin vähentäminen

Paul Öhrnberg
Kaarina Gould

New Yorkin designviikoilla on mukana näyttävä suomalaisedustus. Zero Waste Bistron nollahukka-ajattelun uskotaan saavan New Yorkissa paljon vastakaikua, kertoo Kauppalehti.

New Yorkissa toimiva suomalainen kulttuuri-instituutti on rakentanut New Yorkin design-viikkojen yhteyteen kiertotalouteen ja kestävään muotoiluun keskittyvän Zero Waste -teematapahtuman, johon osallistuu noin kymmenen suomalaista yritystä ja suunnittelijaa.

”Tapahtuman fokuksessa ovat ruoka, kiertotalous, uudet materiaaliinnovaatiot ja kestävä suunnittelu”, instituutin johtaja Kaarina Gould kertoo Kauppalehdessä.

Keskiössä on helsinkiläisen Ravintola Nollan toimintamalli, joka pyrkii minimoimaan jätteen ravintolatoiminnassa. Ensi lauantaina Manhattanin Chelseassa aukeaa suomalaisvetoinen Zero Waste Bistro, jossa tuotteitaan ja innovaatioitaan esittelevät Nollan lisäksi Finnish Design Shop, Durat, Kotkamills, Sulapac, Artek, Oklin, Finnair ja Kyrö Distillery.

Tapahtuman kuratoivat muotoilijat Harri Koskinen ja Linda Bergroth, joka vastaa myös tilan suunnittelusta.

Nollan konsepti perustuu pakkausjätteestä kieltäytymiseen, raaka-aineiden sataprosenttiseen hyödyntämiseen ja kierrätettäviin materiaaleihin niin, että hävikin ja jätteiden määrä painuu nollaan. Ravintolan kolme perustajakokkia Luka Balac, Carlos Henriques ja Albert Franch tulevat paikan päälle New Yorkiin vetämään pop up -ravintolaa ja esittelemään konseptiaan.

Gould uskoo, että osallistuminen designviikolle tällaisella konseptilla saa hyvää vastakaikua, sillä nollahukka-ajattelu ja kestävä kehitys ovat nousevia trendejä New Yorkissa. Muun muassa New York Times -sanomalehti teki Zero Waste Bistrosta ennakkojutun ruokasivuilleen.

”Täällä puhutaan yhä enemmän kertakäyttökulttuurista ja pakkauksista. Tähän teemaan kuuluvat kestävä suunnittelu ja uudet materiaalit, jota edustavat muun muassa Sulapacin biohajoavat kosmetiikkapakkaukset sekä Kotkamillsin muovittomat elintarvikekartongit.”

Zero Waste Bistro tuo myös uuden näkökulman suomalaiseen designmaineeseen.

”Suomi kiinnostaa New Yorkissa paljon. Muotoilun ja arkkitehtuurin perinne tunnetaan, mutta tällä hetkellä Suomesta puhuttaessa päällimmäiseksi nousevat ehkä koulutus ja toimiva yhteiskunta.”

Hän uskoo, että myös taiteella ja designilla on hyvät menestymisen perusedellytykset New Yorkissa.

”Meillä on vahvoja ja kiinnostavia nimiä, mutta täällä pitää olla läsnä ja toimia ammattimaisesti. Kontaktiverkon luominen kuraattoreiden ja gallerioiden kanssa on äärimmäisen tärkeää. Se on ainoa väylä menestymiselle.”

Lue koko artikkeli Kauppalehdestä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kommentti

16.10.2018 10:56

Naiset Pörssiklubiin? EVVK

Pörssimaailma kaipaa imagonsa kohennusta tasa-arvoisempaan suuntaan. Karhunpalvelus asialle tehdään, jos keskustelu juuttuu pelkästään Pörssiklubin jäsenyyden ympärille.