Suoratoisto

Tivi 12.3. 09:02

Suoratoistopalvelu Netflix on vaarassa menettää katsotuimmat sarjansa – samaan aikaan palvelun hintapaineet kasvavat

Netflix kuitenkin panostaa omiin tuotantoihinsa valtavia rahamääriä.

Netflix sai pitkään kukkoilla videopalveluiden tunkiolla, eikä sen rinnalle ole vieläkään syntynyt suoratoistojätin tosissaan kisaamaan haastavaa palvelua. Lähivuosina Netflixin sisältöihin tulee kuitenkin luultavasti hyvin radikaaleja muutoksia.

New Constructs -tutkimusyhtiön toimitusjohtaja David Trainer on analysoinut julkisesti saatavilla olevaa dataa Netflix-toistoista ja tiedossa olevista sopimuksista. Forbesin tarjoamalla alustalla julkaistussa kirjoituksessa Trainer esittelee esimerkiksi tilastoa, jonka mukaan peräti 63 prosenttia Netflixin sisällöistä on edelleen muilta yhtiöiltä lisensoitua. Netflixin omia sarjoja on siten 37 prosentin verran.

Kymmenen eniten toistetun sarjan joukossa on neljä muiden studioiden tuotosta. Viiden suosituimman joukkoon niitä kuitenkin mahtuu kolme. Kolmanneksi suosituin sarja on esimerkiksi Warnerin tuottama Frendit, josta Netflix on aiemmin maksanut Warnerille 30 miljoonaa vuodessa.

Tälle vuodelle hintalappua sorvattiin kuitenkin uusiksi rajulla kädellä, ja Netflixin kassa kutistuu pelkästään Frendien lisenssistä sadalla miljoonalla dollarilla.

Voi olla, että kyseessä on jopa viimeinen vuosi, jolloin Rossin ja kumppaneiden seikkailuja voi katsoa Netflixistä.

Warner Media on nimittäin avaamassa omaa suoratoistopalveluaan vielä tämän vuoden aikana. Neljänneksi katsotuimman sarjan eli Greyn anatomian tuottaja Disney on tunnetusti lanseeraamassa omaa Disney+ -palveluaan myös tänä vuonna. Jopa ykköspaikan tällä hetkellä vievä The Office saattaa siirtyä omaan palveluunsa ensi vuonna, kun oikeudet omistava NBC saa palvelunsa julki.

Hämmästyttävin on kuitenkin tilasto, jonka mukaan peräti 40 prosenttia Netflixin asiakkaista ei katso koskaan yhtiön omia sarjoja. Tilasto on peräisin vuodelta 2017, mutta vaikka lukema olisi puolittunut parin vuoden aikana, olisi Yhdysvalloissa 12 miljoonaa Netflix-asiakasta, joita yksikään yhtiön omista sarjoista ei kiinnosta tippaakaan. Toinen tutkimus tosin komppaa tulosta, sen mukaan ihmiset tapaavat valita itselleen tuttuja sisältöjä, jos tarjolla on valtaisa määrä valittavaa.

Samaan aikaan Netflix kuitenkin panostaa omiin tuotantoihinsa valtavia rahamääriä. Viime vuonna 85 prosenttia yhtiön 13 miljardin dollarin ostobudjetista oli varattu omiin sarjoihin ja elokuviin. Mikäli kustannusten kasvu jatkuu aiemmilta vuosilta tuttuun tapaan, palaa rahaa tänä vuonna jo 17,5 miljardia.

Valitettavasti sisään tuleva rahamäärä ei kasva samassa suhteessa. Tämä johtanee jälleen korotuksiin palvelun hinnoissa. Trainer näkeekin Netflixin lähitulevaisuuden äärimmäisen haastavana. Suosituista sisällöistä joudutaan luopumaan, alalle rynnii useita isoja kilpailijoita – ja samaan aikaan pitäisi vielä nostaa oman palvelun hintoja.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö