Xenia Andersson-Sutton on 29-vuotias oikeustieteen opiskelija, joka aloitti oman Xenia’s Day -bloginsa seitsemän vuotta sitten.

Affiliate-markkinointi on hänelle tuttua kauraa. Mutta kuinka se toimii?

"Yksinkertaistettuna se toimii niin, että jos sinulla näkyy omien linkkiesi kautta esimerkiksi laukkumainos ja sitä kautta saadaan asiakas ostamaan kyseinen laukku, ansaitset rahaa. Palkkio on ohjelmakohtainen. Se voi olla tietty prosentuaalinen määrä tilauksen arvosta tai sitten kiinteä summa", Andersson-Sutton kertoo.

Hän itse on saanut bloggaajana näkyvyyttä ja myös tuloja. Vuonna 2016 hän tienasi yli 90 000 euroa. Pääosa tuloista syntyi bloggaamisen kautta, johon yhtenä osa-alueena sisältyvät affiliate-linkit.

Kyseessä on tulospohjainen markkinoinnin muoto, jossa maksetaan vain toteutuneista tavoitteista, kuten ostotapahtumista. Linkkien kautta toteutuneet kaupat ovat Andersson-Suttonin mukaan yksi varteenotettava ansaintamalli bloggaajalle.

"Kumppanuusmarkkinointi on vielä vähän peitossa, eikä se ole ihmisille välttämättä niin tuttua. Mutta sillä voi ansaita vaikka oman elantonsa."

Andersson-Sutton tienasi itse vuonna 2016 ansiotulona yli 90 000 euroa. Vaikka Andersson-Sutton korostaa, että affiliate-markkinointi on ollut hänelle vain yksi ansaintamalli bloggaajana, hän uskoo sen mukanaan tuomiin myyntimahdollisuuksiin.

"Affiliate-markkinointi on oma taiteenlajinsa. Se on pientä näperrystä, josta voi tulla kuitenkin suuret tulovirrat sekä bloggaajalle että yritykselle. Mitä enemmän yritys panostaa yhteistyöhön, esimerkiksi rakentamalla omat alekoodit, sitä enemmän myyntiä", Andersson-Sutton arvioi.

Vaikuttajia verkosta

Anderssonin tavoitteena on kasvattaa entisestään Adtraction Marketing Oy:n bloggaajayhteistyörinkiä, jossa on tällä hetkellä 800 bloggaajaa sekä asiakasyrityksiä.

"Tällä hetkellä suurin osa verkkokaupoissa tehdyistä ostoksista valuu Ruotsiin, mutta hiljalleen myös Suomessa panostetaan verkkokauppoihin. Haasteena meillä on edelleen vähäinen markkinointi verkossa."

Uusia kumppaneita etsitään useiden eri kanavien kautta. Alustoja löytyy blogien lisäksi verkosta paljon lähtien sosiaalisen median kanavista.

"Varsinkin YouTube on nyt kasvattanut suosiotaan. Pyrimme olemaan yhteydessä YouTube-vaikuttajiin ja saamaan heitä mukaan Adraction Marketing Oy:n bloggaajayhteistyörinkiin".

Yli 800 bloggaajan kaitseminen ei ole aivan vaivatonta. Andersson-Sutton toivookin sekä nykyisiltä että tulevilta kumppaneilta omaa aktiivisuutta.

"On tietenkin täysin mahdotonta miettiä koko ajan jokaista kumppania. Haemme aktiivisuutta molemmin puolin. Meihinkin voi olla yhteydessä mielellään, jos on jotain kysymyksiä, ehdotuksia tai toiveita yhteistyön suhteen. Tältä pohjalta ideoita voidaan toteuttaa. Emme voi aina olla itse yhteydessä kumppaniin, mutta jos joku laittaa minulle viestin, vastaan siihen ihan varmasti."

Tärkeintä Andersson-Suttonin työssä on hänen omien sanojensa mukaan uusien vaikuttajien kontaktoinnin ja houkuttelemisen ohella tietoisuuden kasvattaminen.

"Keskeistä on kasvattaa tietoisuutta affiliate-markkinoinnista ja sen mahdollisuuksista. Pyrin oman työni kautta tuomaan tätä puolta enemmän esille."

Adtraction Marketing Oy:n emoyritys ruotsalainen, ja sen verkosto kattaa Suomen, Ruotsin, Norjan Tanskan ja Puolan. Yritys tarjoaa kumppanuusmarkkinoinnin lisäksi display-mainonnan ratkaisuja sekä hakukoneoptimointi- ja markkinointipalveluita.

Suomen toimisto on avattu vuonna 2014. Sen liikevaihto on yli kaksi miljoonaa euroa. Xenia-Sutton on yrityksen neljäs työntekijä.