Norppaliven suosion innoittamana luonnonsuojelujärjestö WWF perusti runsas vuosi sitten Luontolive-sivuston, jolla voi seurata useiden uhanalaisten eläinlajien elämää. Lisäksi ääniliven kautta voi kuunnella saaristoluonnon äänimaisemaa Helsingin edustalta. Livelähetyksiä on katsottu yli 2 700 000 kertaa. Tämän kevään uutuus on ollut kyykamera.

Odotetaanko toukokuussa alkavasta Norppalivestä jälleen kesän hittiä, WWF:n ohjelmapäällikkö Petteri Tolvanen?

"Norppalive on ainakin toistaiseksi ollut ykkönen, mutta muutkin kamerat ovat yllättävän suosittuja. Esimerkiksi ympärivuotinen metsäpeurakamera on kerännyt yllättävän hyvät kävijämäärät."

Miten WWF hyötyy livelähetyksistä?

"Niillä on ennen kaikkea myönteinen vaikutus siihen, miten ihmiset oman havainnon kautta oppivat arvostamaan luontoa. Norppaliven katsojamäärät ovat hurjan hyvä tulos, mutta sen kautta on saatu myös mitattavaa suojeluhyötyä. WWF:n kampanjan kautta voi sitoutua olemaan lainkaan kalastamatta verkoilla Saimaan alueella. Norppaliven kautta sitoumuksia on tullut paljon aiempaa enemmän."

Entä taloudellinen merkitys?

"Lähetykset eivät ole ensisijaisesti varainhankinnan työkalu. Välillisesti voi olla, että ihmiset, jotka kameroiden kautta esimerkiksi huolestuvat jonkin lajin suojelusta, haluavat myös tukea WWF:n työtä."

Ketkä Luontoliveä katsovat?

"Lähetysten vahvuus ja se, mitä niillä haluammekin saavuttaa, on, että tavoitamme hyvin monenlaista yleisöä, joka ei välttämättä seuraa WWF:n muita kanavia. Norppalive nousi ilmiöksi, ja sitä katsottiin kouluissa, virastojen auloissa ja ulkomaillakin."

Onko kyseessä suomalainen idea ja ilmiö vai tekeekö WWF vastaavia lähetyksiä maailmanlaajuisesti?

"Tietääkseni WWF:llä ei ole muualla tällaista, mutta globaali verkosto on laaja. Lintujen pesäkameroita on ollut monessa maassa ennen Luontoliveäkin. Olemme esitelleet suomalaista ilmiötä WWF:n verkostossa ja keskustelleet siitä, kannattaisiko sitä laajentaa kansainvälisempään suuntaan, mutta ainakaan toistaiseksi sellaista ei ole tekeillä."

Miksi juuri live, jossa ei aina näy tai kuulu mitään kiinnostavaa?

"Se, ettei norppia tai muita eläimiä anneta tarjottimella, vaan luonto on lähetyksen tuottaja, on iso osa viehätystä. Katsoja tekee ikään kuin aitoja luontohavaintoja samaan tapaan kuin jos olisi itse luonnossa tarkkailemassa."

Artikkeli on julkaistu Markkinointi & Mainonta -lehdessä 9/2019.