Super Bowl -mainosten taso on läkähdyttävä, mutta iloisinta niissä on idea, joka kantaa. Keräsin eri puolilta arviointeja parhaista, ja muutama helmi nousee kyllä selvästi esiin.

Pesuainebrändi Tide teki kaikkien pesuainemainosten äidin, neljän spotin kampanjan, johon oli kerätty kaikki mahdolliset lähestymiskulmat arkiseen pesuaineeseen. Vaikka kampanjassa ei ole yhtään uutta ideaa itse yhdistelemisen lisäksi, on yksinkertainen kaunista.

Kierrätys siis kannattaa.

Artistit ja näyttelijät iskivät yhteen Doritos Blaze vs. Mountain Dew Ice -rap battlessa. Peter Dinklage ja Morgan Freeman räppäävät oikeiden artistien biisit, huulisynkka on vaikuttavaa ja tuotanto huolella tehtyä.

Artistit ja näyttelijät uudessa yhteydessä toimivat.

Julkkislinjalla jatkoi myös Amazon spotillaan, jossa Amazon Alexa menettää äänensä. Eri alojen julkkikset paikkaavat hieman vapaammalla tyylillä – Gordon Ramsay esimerkiksi antaa grillatun juustosandwichin reseptiä kysyvän kaverin kuulla kunniansa.

Cameot käyttöön.

Kuten näistä esimerkeistä huomaa, onnistunut televisiomainonta ei aina vaadi maailmanensi-iltaa peruskonseptien osalta. Pesuaineteema, räppäävät näyttelijät ja cameoroolit on kaikki nähty mainosmaailmassa moneen kertaan. Kuitenkin kun vanhoja palasia yhdistellään uudella tavalla, saadaan virkistävää mainontaa.

P.S. Voitto-kilpailun shortit on julkaistu, ja yleisöäänestys on käynnissä. Katso, mikä suomalainen mainos omasta mielestäsi täyttää parhaan mainoselokuvan kriteerit!

Kirjoittaja Sanna Wester on kaupallisten televisioiden yhteisorganisaation Screenforce Finlandin toimitusjohtaja.