Super Bowl -mainoksista on puhuttu koko tammikuun ajan, ja sunnuntaina peli-ilta viimein koitti. Etukäteen keskusteluihin nousivat muun muassa Pepsin uusintaversiosta Cindy Crawfordin kuuluisasta mainoksesta ja Pringlesin spotti, jota tähditti Bill Hader.

Peli-iltana huomion kuitenkin varasti pyykinpesuainemerkki Tide. Adweek nosti Procter & Gamblen Tide-mainosten sarjan tämän vuoden parhaiksi Super Bowl -spoteiksi. Kehuja Tide saa Adweekin toimitukselta Super Bowl -mainosten kommentoinnista spottien sisällä sekä spottien keskinäisestä erilaisuudesta, joka muodosti kuitenkin yhtenäisen kokonaisuuden. Tide-mainokset oli toteuttanut Saatchi & Saatchi New York.

Adweekiltä kehuja saa myös Amazonin Echo-älykaiutinta mainostava "Alexa Loses Her Voice". Spotissa nähdään muun muassa Gordon Ramsey ja Sir Anthony Hopkins.

Adweekin mainosten viiden kärkeen ylsivät myös Doritosin ja Mountain Dewin rap battleksi kääntynyt spotti, Crocodile Dundee -elokuvan jatko-osan mainos, joka paljastuikin Australian matkailua mainostavaksi spotiksi, sekä NFL:n "Touchdown Celebrations to Come", jolla osoitettiin, että moni joukkueille Super Bowl merkitsee jo uuden kauden alkua.

Yhtenäisiä kannanottoja Super Bowlin mainoskattauksessa tai väliaikashow'ssa ei nähty tänä vuonna, vaikkakin esimerkiksi luonnonkatastrofit olivat esillä teleoperaattorijätti Verizonin spotissa, ja T-Mobilen mainoksessa taas näkyivät tasa-arvo ja tasa-arvoinen palkkaus.

Autonvalmistajien mainonnassa näkyi yllättäen uskonto. Dodge käytti Martin Luther King Jr.:n ääntä Ram Trucks -mallistonsa mainoksessa, mikä aiheutti vihaisia reaktioita Twitterissä. Myös Toyotan spotissa uskonto oli teemana esillä, kun eri uskontokuntien edustajat istahtivat yhdessä autoon.

Super Bowl -ottelun lähettäneelle NBC:lle tämä helmikuu on varsinainen jättipotti. NBC:ltä arvioitiin Adweekille, että ottelun mainostuotot tuovat kanavalle noin 500 miljoonan dollarin potin. Rahavirta jatkuu jo ensi viikonloppuna, kun lähetykset Etelä-Korean talviolympialaisista alkavat NBC:llä. NBC:n odotetaan saavan yli 900 miljoonan dollarin potin 18 päivää kestävien olympialähteysten mainostuloista.

Itse Super Bowl -ottelussa Philadelphia Eagles vei voiton New England Patriotsilta.

***

Advertising Standards Authority, Yhdistyneiden kuningaskuntien mainontaa valvova taho, julkaisi torstaina listan mainoksista, jotka aiheuttivat eniten valituksia vuonna 2017. Listauksesta uutisoi The Guardian.

Kyseenalaiselle ykkösijalle nousi KFC-ravintolaketjun mainos, jossa kana tanssii räppäri DMX:n Gonne Give It To Ya -kappaleen tahtiin matkalla teurastamolle. The Whole Chicken -mainoksesta tehtiin ASA:lle yhteensä 755 valitusta, joiden mukaan katsojat mielsivät mainoksen epäkunnioittavaksi ja ahdistavaksi. Valitukset eivät kuitenkaan johtaneet toimenpiteisiin, sillä ASA:n tulkinnan mukaan KFC:n mainos ei rikkonut paikallista lainsäädäntöä eikä ollut omiaan aiheuttamaan mielipahaa yleisellä tasolla.

Toiseksi eniten valituksia keräsi MoneySuperMarketin mainos, jossa nähdään joukko lyhyisiin farkkushortseihin ja korkokenkiin pukeutuneita miehiä sekä rakennusmiesten ryhmä tanssibattlessa. Kolmanneksi eniten valituksia ASA sai rintaruokintaa käsitelleistä Dove-mainoksista.

***

Nuorten suosima Snapchat-pikaviestipalvelu avasi sovellukseensa verkkokaupan, uutisoi muun muassa Mashable.

Verkkokauppa löytyy Snap-koodia käyttämällä tai hakusivun kautta, ja se näyttää toistaiseksi olevan käytössä vain Yhdysvalloissa. Valikoimassa on tuotteita, joiden vitsit aukeavat vain sovelluksen käyttäjille, kuten "Bring Best Friends Back" -huppari ja tanssivaa hotdogia esittävä pehmolelu. Snapchat varoittaa käyttäjiään, että tuotteet "saattavat kadota" – niin kuin sovelluksessa lähetettävillä kuvilla ja videoillakin on tapana.

Kyseessä ei ole ensimmäinen kerta, kun Snapchat yrittää kasvattaa liikevaihtoaan fyysisten tuotteiden avulla. Yhtiö on aiemmin myynyt muun muassa rantapyyhkeitä ja reppuja Amazon-verkkokaupan kautta.

***

Kuukauden hiljaiseloa viettänyt vloggaaja Logan Paul on antanut ensimmäisen haastattelun julkisuuteen. Sunnuntaina hän julkaisi Twitterissä videon, jolla hän lupaili jälleen paluuta videoblogien pariin. Paulin kuulumisista kertoo muun muassa The Independent.

Tammikuun alussa Paul julkaisi Japanin itsemurhametsissä kuvatun videon, jossa hänet nähtiin muun muassa nauramassa ja vitsailemassa kuolleen miehen ruumiin vierellä. Paul poisti videon Youtubesta, kun sen sisältöä alettiin kritisoida, ja hän kertoi pitävänsä taukoa sosiaalisesta mediasta pohtiakseen tilannettaan.

Paul on pahoitellut videonsa sisältöä. Hän kertoo postanneensa videon "opetuksellisessa" mielessä ja halunneensa tuoda esille tärkeäksi kokemaansa teemaa itsemurhien ehkäiseminen. Good Morning American haastattelussa vloggaaja kertoo pohtineensa videota editoidessaan, onko sitä sopivaa julkaista. Hän tuli tulokseen, että aihe on niin tärkeä, että video on julkaistava.

"Idea oli shokeerata, esitellä itsemurhan karua todellisuutta ja saada ihmiset puhumaan aiheesta, josta mielestäni ei juurikaan keskustella", Paul kertoi haastattelussa.

Alkuperäinen idea kuvata video humoristisessa mielessä Japanin kuuluista itsemurhametsistä, joissa kerrotaan kummittelevan. Metsässä Paul seuralaisineen törmäsi kuitenkin odottamatta mieheen, joka oli hirttäytynyt puuhun. Tapahtuneen myötä videon idea ja toteutus muuttuivat. Haastattelussa Paul toteaa videoon osoitetun kritiikin olevan oikeutettua.

Sunnuntaina Logan Paulin Twitter-tilille ilmestyi video otsikolla The return eli paluu.

The Independent päätteli, että video tarkoittaisi, että Paul on palaamassa vloginsa pariin Videon lopuksi ruudulle ilmestyy teksti "tomorrow", eli uutta videota voitaneen odottaa jo tänään.

Paul teki jo kerran paluun, mutta tuolloin hänen korjausliikkeeksi tarkoittamansa video herätti lähinnä lisää kritiikkiä.