Rähinä-suklaamunien käärepaperit saivat huomautuksen Mainonnan eettiseltä neuvostolta. Rähinä Records in suklaamunat oli lisenssillä valmistanut Alfmix.

Neuvosto kertoo lausunnossaan, että kyseisten pääsiäismunien käärepaperien värivalinnat ja niihin yhdistetyt sanalliset ilmaisut olivat seksuaalisuuteen viittaavia. Tämän vuoksi ne olivat lapsille sopimattomina mainonnan hyvän tavan vastaisia.

Neuvoston huomautus vastaa yksityishenkilön lausuntopyyntöön asiassa. Pyynnön mukaan suklaamunien markkinointi ylläpitää sukupuolistereotypioita ja on lisäksi sopimatonta lapsille.

Mainostajan mukaan kyseessä olevat suklaamunatuotteet eivät "juurikaan kiinnosta pieniä lapsia, vaan kohderyhmänä ovat nuoret aikuiset". Levy-yhtiö Rähinä Recordsin artistit ovat mainostajan mukaan kehittäneet itse iskulauseet.

"Tuotetta tarkemmin tutkivat lukutaitoiset lapset eivät yleensä näe viestejä aikuisten tavoin kaksimielisinä", mainostaja kertoo lausunnossaan.

Neuvosto taas katsoi, että suklaiset pääsiäismunat ovat kohderyhmästä riippumatta lapsia kiinnostava tuote. Lisäksi neuvosto muistuttaa, että vaikka varsinaista kuluttajille kohdennettua mainontaa ei tuotteiden kohdalla ollut tehty, markkinointia ovat muun muassa itse tuotepakkaus ja tuotteen esilläpito myymälässä.

Huomautuksen kirvoittaneiden suklaamunien vaaleanpunaisissa käärepapereissa oli käytetty ilmaisuja Onpas sulla upea muna, Muna se maistuu kyllä aina ja Muna menee suuhun. Sinisissä käärepapereissa taas luki Muna on täynnä kaikkea kivaa, Suuri upea muna ja Muna mun makuun. Vihreät käärepaperit viestittivät Super kova muna ja mustat Tässä on sulle hyvä muna.

Lapsilla on myös neuvoston vakiintuneen ratkaisukäytännön mukaan oikeus olla kohtaamatta ikäänsä ja kehitystasoonsa soveltumattomia seksuaalisia ärsykkeitä elinympäristössään.