”Onni”, summaa Supercellin perustaja Ilkka Paananen 10 vuotta tänä vuonna täyttävän yhtiön menestystä.

”Siihen emme voi vaikuttaa, mutta se mihin voimme vaikuttaa, on pysyminen ydinarvoissamme” Paananen tarkentaa tiistaina yhtiön pääkonttorilla Helsingin Ruoholahdessa.

Pelijätti kertoi tänään tilinpäätöksestään. Yhtiö saavutti vaikuttavan 517 miljoonan euron käyttökatteen 1,4 miljardin euron liikevaihdolla.

Sekä yhtiön vanhat hittipelit kuten Clash of Clans kuin myös reilu vuosi sitten maailmanlaajuisesti julkaistu uusin tulokas Brawl Stars löytyvät sovelluskauppojen ladatuimpien ja tuottavimpien sovellusten kärkilistoilta.

Pelien suosio ja elinikä jatkuivat myös onnistuneiden e-urheilupanostusten ansiosta.

Tulostilaisuuden yhteydessä Paananen jakoi ajatuksiaan yhtiön 10-vuotisesta taipaleesta blogimuodossa.

”Olemme lähempänä sitä, että voimme mitata pelejämme vuosien sijaan vuosikymmenissä, joka on loistava muistutus siitä, miksi olemme täällä”, Paananen kirjoittaa.

Paanasen mukaan Supercellin synnyttänyt visio on kantanut tähän saakka, vaikka vuosikymmenessä paljon on muuttunut.

Pohjalla on ajatus luoda laadukkaita, muistettavia pelejä mahdollisimman laajalle ihmisjoukolle.

Korkeat kriteerit ovat pysyneet. Esimerkkinä Paananen mainitsee Rush Wars -pelin kehityksen, joka hylättiin tällä kertaa beta-vaiheessa viime syksynä. Supercell on hyllyttänyt useita hankkeita eri vaiheissa, jos pelejä ei ole uskottu voittajiksi.

”Olen ylpeä kehitystiimin päätöksestä. Voin vain kuvitella kuinka vaikeaa on tappaa oma rakkaansa, jossa on oltu mukana koko sydämellä. Mutta näin haluamme Supercellin toimivan. Haluamme julkaista vain pelejä, jotka ovat huippulaadukkaita, joita pelaajat rakastavat ja joille on mahdollisuus olla ikimuistoisia”.

Mitä yhtiöllä on kehitysputkessa?

Supercellin tarinasta tekee poikkeuksellisen se, ettei sen julkaisemien pelien joukossa ole floppeja. Peleistä vähiten suositutkin ovat tahkonneet rahaa ja viettäneet aikaa Applen ja Googlen sovelluskauppojen kärkilistoilla.

Osana yhtiön filosofiaa Paananen korostaa myös sitä, että työntekijäjoukko pidetään mahdollisimman pienenä. Paananen kertoo, että osa pelikehittäjistä huolestui viime vuonna henkilöstömäärän kasvaessa yli 300:n

”Tuloksena päätimme hidastaa kasvuamme merkittävästi kunnes olemme varmoja siitä, että voimme pitää kulttuurimme koossa kasvusta huolimatta”.

Paananen kertoo, että yhtiöllä on kehitystyössä useita pelejä eri vaiheissa.

”Osa on lähellä mahdollista beta-vaihetta, osa kauempana. Kuten tavallista, moni niistä tapetaan ennen kuin kukaan yhtiön ulkopuolella näkee niitä. Mutta pienellä onnella teidän pitäisi nähdä meiltä yksi tai kaksi beta-vaiheen peliä tänä vuonna”.

Vuoden 2019 aikana Supercell jatkoi panostuksiaan myös ulkoisiin pelifirmoihin. Yhtiö tuki vuoden aikana aloittelevia peliyhtiöitä Malmössa, Kalifornian Oaklandissa ja Tukholmassa.

Lopuksi Paananen tunnustaa, että on mahdotonta arvioida tulevaisuutta liian pitkälle. Supercellin tavoitteena on kuitenkin liittyä pitkäaikaisten pelikehittäjien, kuten Nintendon, joukkoon tulevina vuosikymmeninä.

”Tämä on superkilpailtu ja nopeasti muuttuva ala. Maut ja odotukset muuttuvat ja loistavien pelien kimpussa on paljon fiksuja ihmisiä ja tiimejä. On käytännössä mahdotonta sanoa, mitä tulevaisuus meille tuo”.

”Tiedämme sen, että jatkamme alkuperäisen visiomme parissa. Haluamme olla paras paikka luoda pelejä. Kovalla työllä teemme jatkossakin pelejä, joita pelataan kauan ja jos olemme onnekkaita, ne muistetaan ikuisesti”.