Pelit

Elina Lappalainen 15.5. 11:31

Supercellin ja Rovion entiset tekijät luovat nyt Kalevalasta ammentavaa peliä

Iron Danger -tietokonepelin markkinointikuva.

Muistatko 2014 Slushissa julkistetun Iron Danger -elokuvahankkeen josta piti tulla Hollywood-tason Kalevala-modernisointi? Nyt se onkin tietokonepeli, kertoo Talouselämä.

Kun suuri osa suomalaisista peliyhtiöistä tekee mobiilipelejä, uusi tarinallista tietokonepeliä kehittävä Action Squad on poikkeus joukossa. Yhtiö on juuri julkaissut videotrailerin ensimmäisestä Iron Danger -pelistään, jonka alustava julkaisuaikataulu on vuoden vaihteessa. Samalla Action Squad Studios kertoi keräämästään 1,2 miljoonan euron rahoituksesta tunnetuilta nimiltä.

Sijoittajana on Talouselämän mukaan Rovion entinen toimitusjohtaja ja Yhdysvalloissa nyt uutta viihdealan yritystään Kaiken Entertainmentia luotsaava Mikael Hed. Lisäksi mukana on mm. sarjayrittäjä Mika Mäkeläinen sekä Savelan suku.

Yrityksen perustajat ovat työskennelleet aiemmin muun muassa Roviolla ja Supercellillä. Mukana ovat muun muassa Jussi Kemppainen ja Lauri Konttori, jotka tunnetaan Kombo-animaatiostudion perustajina. Rovio osti Kombon vuonna 2011, ja tiimi jatkoi Angry Birds -animaatioiden parissa. Action Squadin peli-idean takana on myös Kombon tiimissä työskennellyt Sami Timonen.

"Aloin miettiä uutta lähestymistapaa kansantaruihin, ja sain päähäni Kalevalan ja Transformersin risteyttävän ajatuksen. Se oli pöytälaatikossa kunnes kerroin siitä kavereille Roviolla ollessamme. Silloin myös Niklas ja Mikael Hed innostuivat ajatuksesta sponsoroida lyhytelokuvahankettani aiheesta", Timonen kertoo Talouselämässä.

Roviolla Timonen tapasi Konsta Klementin, joka on nyt Action Squadin toimitusjohtaja.

Elokuvan ideaa esitellyt traileri julkaistiin Slushissa 2014. Tuolloin Rovion markkinointijohtajana tunnettu Peter Vesterbacka hehkutti hanketta tuttuun tapaansa suurin sanoin. Ylen haastattelussa Vesterbacka kertoi, että Iron Danger -elokuva olisi Hollywood-tason trilogia, jota tehtäisiin kymmenien tai satojen miljoonien budjetilla. Sen piti tulla elokuvateattereihin jo 2017. Puheissa oli kuitenkin enimmäkseen ilmaa.

"Trailerin tekemisen idea oli kehittää talkootyönä jengin ammattitaitoa. Saimme Roviolta ja Supercelliltä tukea siihen, että saimme tehdä sen. Saimme trailerin julkaisulle Slushissa näkyvyyttä, mutta tiimi olisi siinä tilanteessa, että sitä ei voitu lähteä toteuttamaan", Timonen selittää nyt.

Oliko mitään elokuvaa oikeasti edes työn alla, oliko sellaista tarkoitus tehdä? Timosen mukaan hankkeelle ei koskaan edes haettu rahoitusta. Oliko koko traileri siis aprillipila?

"Sanotaan että se voisi olla, omalla tavallaan. Ehkä apprillipila on väärä sana, mutta siitä tuli vähän uutisankka. Hollywood on täynnä elokuvahankkeita jotka eivät ole toteutuneet. Suomessa harvoin tehdään niin, että katsotaan ensin median kiinnostusta julkaisemalla jotain", Timonen kommentoi.

Trailerista tuli mieleen lähinnä fanituotantona tehty suomalainen tieteiselokuva Iron Sky - ripauksella Täällä Pohjantähden alla -henkistä suo ja kuokka -mytologiaa.

Nyt elokuvahankkeena alkanut projekti on kuitenkin vaihtunut tietokonepeliksi ja muuttunut matkan varrella. Suomalaisella peliosaamisella tietokonepeli onkin paljon realistisempi maali saada kasaan "omalla porukalla" kuin suurelokuva.

Lue koko artikkeli Talouselämästä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö