Brändit

Risto Malin 16.5. 11:31

Supercellin perustajiin kuuluva Mikko Kodisoja sijoitti suomalaiseen jätekalsariyritykseen.

The Other Danish Guy

Supercellin johtaja Mikko Kodisoja sijoitti suomalaiseen alusvaatebrändiin, jonka nimi on – kuinkas muuten – The Other Danish Guy.

Vuonna 2016 lanseerattu suomalainen alusvaatebrändi The Other Danish Guy ottaa tiedotteensa mukaan merkittävän uuden askeleen maailman alusvaatemarkkinoille, kun se sai sijoittajakseen Supercellin perustajiin kuuluvan Mikko Kodisojan. Kodisojalla on vahva kokemus yritysten nopeasta kasvattamisesta ja kansainvälistämisestä.

”Haluan nähdä lisää Suomesta lähteneitä globaaleja menestystarinoita. The Other Danish Guy edustaa juuri niitä asioita, joiden uskon tuovan menestystä: Asialleen omistautunut tähtitiimi, skaalautuva bisnesmalli, kestävä kehitys ja selkeä fokus. Ja ne kalsarit ovat ihan pirun mukavat jalassa”, Kodisoja sanoo.

Kodisojan sijoitusyhtiö KEM Ventures on The Other Danish Guyn ensimmäinen ulkopuolinen sijoittaja. Nykyinen rahoituskierros on vielä käynnissä.

”Olemme vasta maailmanvalloituksen alussa, mutta haemme edelleen kovia strategisia partnereita, jotka pystyvät auttamaan yhtiötä globaalin laajenemisen seuraavissa vaiheissa”, The Other Danish Guyn perustaja ja toimitusjohtaja Tommi Lähde sanoo.

Kodisojalla on varaa isompiinkin sijoituksiin. Verotustietojen mukaan hän on tienannut vuosien varrella ansio- ja pääomatuloja noin 250 miljoonaa euroa. Toissa vuonna Kodisojan verotettavat tulot olivat runsaat 42 miljoonaa euroa.

Valtameriin hylätyistä kalaverkoista ja muusta muovijätteestä alushousuja valmistava The Other Danish Guy on tavoittelemassa merkittävää siivua kasvussa olevalta yli 20 miljardin euron alusvaatemarkkinalta. Tällä hetkellä brändillä on myyntiä jo 27 maahan ja yrityksen tuotteet on noteerattu näyttävästi maailman mediassa, esimerkiksi The Guardianissa ja Huffington Postissa.

Yritys toimii tarkasti valitulla segmentillä: sillä on vain yksi tuotekategoria ja se käy kauppaa ainoastaan verkossa.

”Päätimme tehdä pelkästään kalsareita ja olla siinä maailman parhaita. Puuvilla ei ollut vaihtoehto, koska sen kasvattaminen on niin epäekologista – vedenkulutus tuotettua puuvillakiloa kohti on yli 10 000 litraa. Tekstiiliteollisuuden on pakko keksiä vaihtoehtoja puuvillalle, ja halusimme olla ensimmäisten joukossa hyödyntämässä uusia raaka-aineita. Valtamerien muovikatastrofi on todellinen, ja kunhan teemme tämän riittävän isosti, jokaisella kalsariparilla on todellakin merkitystä", Lähde toteaa.

"Lähtökohtamme on, että ekologisen tuotteen valinnassa ei tarvitse tehdä kompromisseja mukavuuden, tyylin ja käytettävyyden suhteen. Kuluttajapalautteen mukaan olemme onnistuneet erinomaisesti. Kiitellyn perstuntuman salaisuus on kankaan viimeistelyssä."

Keskittyminen pelkkään verkkokauppaan oli The Other Danish Guylle ilmiselvä ratkaisu: "Ei alushousuja kivijalkakaupassakaan soviteta. Tämä kategoria on nopeimmin kasvavien joukossa ja kun olemme onnistuneet tekemään asiakaskokemuksesta koko ajan sujuvampaa, parempaa ja henkilökohtaisempaa, on vaikea nähdä millä tavalla vähittäiskauppa voisi panna paremmaksi.”

Lue lisää The Other Danish Guyn markkinoinnista perjantaina 18. toukokuuta ilmestyvästä Markkinointi & Mainonta -lehdestä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö