Tampereen murteen ja trooppisen linnunlaulun sekoitus luovat toismaailmallisen äänimaiseman Teams-puheluun.

Singaporessa Supersonin toimistoa vetävä Antti Toivonen on innoissaan, koska elokuva, jota hän on ollut käsikirjoittamassa ja tuottamassa, Tiong Bahru Social Club, saa ensi-iltansa Etelä-Koreassa Busanin elokuvafestivaaleilla. Kyseessä on niin kutsuttu a-listan festivaali, eli siellä menestyminen on merkittävää ainakin elokuvan Aasian levityksen kannalta. Jos hyvin käy, oikea ihminen näkee elokuvan ja loppu on historiaa.

Aikaisemmin Toivonen on tehnyt Teemu Niukkasen kanssa kaksi Sundance-elokuvajuhlilla nähtyä lyhytelokuvaa Saatanan kanit (2017) ja Onko sulla nälkä? (2019). Kuten edeltäjänsäkin, myös Tiong Bahru Social Club on komedia, mutta se on genreltään ja tunnelmaltaan hyvin erilainen.

”Retro future”, Toivonen kuvailee elokuvan tyyliä.

Elokuvan juonta Toivonen kuvailee näin: tapahtumat lähtevät vyörymään eteenpäin, kun nuori mies aloittaa työt pilottihankkeessa, jonka tarkoitus on lisätä singaporelaisen naapuruston, Tiong Bahrun, onnellisuutta. Elokuvan on ohjannut singaporelainen Bee Thiam Tan.

On hieman hämmästyttävää, että Toivosella riittää aikaa vetää Supersonin toimistoa Singaporessa ja harrastaa koko illan elokuvien tekemistä siinä sivussa. Ajan riittäminen ei ole Toivosen mukaan varsinainen ihmettelyn aihe, koska kyse on intohimosta.

”Olen aina sanonut, että ei pidä lopettaa tekemästä niitä juttuja, joihin on paloa. Kun moni nuori tekijä menee toimistoon töihin, he päätyvät tekemään valtavia kompromisseja oman käsityöläisyyteensä suhteen. Jos olet viisi vuotta duunissa, etkä tee yhtään siistiä juttua, johon itse uskot, niin se alkaa näkyä sinun palkassasi. Sinusta tulee epärelevantti. Jokainen suunnittelija on tehnyt mainoksia, ei siinä ole mitään spesiaalia.”

Toivonen on oman kansainvälisen uransa velkaa sivuprojektille. Toivonen työskenteli vuonna 2006 TBWA\Tequilassa copywriterina. Illanistujaisissa Toivonen kiskoi päälleen ystävänsä, Dj Infektona tunnetun Riku Pentin kirpputorilta ostaman t-paidan, jossa on Mika Häkkisen kuva ja alkoi puhua rallienglantia. Hetken mielijohteesta syntyi sosiaalisen median alkuhämärissä mainetta niittänyt sketsihahmo Markku from Finland.

”Minulla on edelleen Markku-kamat sängyn alla, mutta ei niitä tule kauheasti käytettyä.”

Markku from Finland oli kävelevä Suomi-kliseitä suoltava oraakkeli, joka muistutti vyölaukkuineen ja kalapuikkoviiksineen kisaturistia. Hahmon hauskuus perustui myötähäpeään ja vilpittömän kirkasotsaiseen Suomi-ylpeyteen. Markku teki läpimurtonsa Lordin Euroviisuvoiton jälkeen. Idea oli tehdä Euroviisuista tuttuja videopostikortteja Suomesta.

”Ajattelimme nyt on oikea hetki Markulle, koska suomalaiset alkavat puristamaan mailaa ja miettimään, mitä ulkomaalaiset ajattelevat meistä.”

Nyt Markku on jo osa suomalaista somehistoriaa ja hahmo, joka jonnenkin on hyvä muistaa. Sketsit Toivonen teki Teemu Niukkasen kanssa Ruttoryhmä-nimellä.

”On mielenkiintoista, miten älyttömästi Markku from Finlandista oli ammatillisesti hyötyä. En olisi koskaan päässyt TBWA\PHS:lle tekemään niitä duuneja, joilla sain kasaan kansainvälisen portfolion. Eivät he olisi koskaan katsoneet minuun päin, sillä olin siinä vaiheessa vielä keskikastin tekijä. Se oli breakthough-keissi ammatillisesti. Minulla on edelleen Markku-kamat sängyn alla, mutta ei niitä tule kauheasti käytettyä.”

2000-luvun lähestyessä loppuaan Toivonen halusi ulkomaille ja haki useisiin eri maihin töihin. Singaporeen hän päätyi sattumalta, ja kun hän aloitti työt TBWA:n paikallisesta toimistosta, hän ei ollut edes käynyt Aasiassa. Toivonen työskenteli Singapore Airlinesin globaalissa lead-tiimissä. Asiakkuus vastaa hänen mukaansa Suomessa Fazeria tai Finnairia.

Toivonen on asunut Singaporessa 11 vuotta, jonka aikana työskennellyt muun muassa R\GA:lla ja Ogilvylla. Unelma oman toimiston perustamisesta syntyi, kun Toivonen kyllästyi kansainvälisten ketjutoimistojen kankeuteen. Lopulta ja osaksi sattuman kautta Toivonen päätyi perustamaan Supersonin haarakonttorin Samppa Vilkunan kanssa.

”Ajattelin, että jos haluan tehdä jotain siistiä, niin ehkä se mahdollisuus on luotava itse. Luovinta, mitä olen tehnyt markkinointiurallani, on oman toimiston rakentaminen.”

Talous elpyy

Väestömäärältään noin Suomea vastaavassa, Hollolan kokoisessa Singaporessa oli lokakuun 23. päivään mennessä ollut miltei 58 000 todettua koronavirustartuntaa ja 28 virukseen aiheuttamaa kuolemaa. Maailman terveysjärjestön WHO:n mukaan Kaakkois-Aasiassa on ollut tähän mennessä 8,67 miljoonaa koronatapausta. Euroopassa tapauksia on 8,57 miljoonaa.

Toivosen mukaan maan mainosmarkkinat ovat lähteneet virkoamaan kevään ja kesän koronakuopan jälkeen tiukan järjestelmällisyyden avulla.

Toivonen kertoo, että jo tammikuussa, kun Suomessa vasta uutisoitiin Kiinassa leviävästä viruksesta, Singaporen rajoille ilmaantui virkailijoita kuumemittareineen ja kyselylomakkeineen. Maa kuitenkin syöksyi lamaan, ja sen bruttokansantuote tippui vuoden toisella neljänneksellä ennätykselliset 13,2 prosenttia. Toivosen mukaan pandemian alku näkyi talouden äkkipysähdyksenä.

"Alkushokki oli lyhyt. Aluksi markkinat menivät kriisinhallintamoodiin, kun yhtäkkiä kaikkien piti selvittää, mitä nyt pitää tehdä. Koronan vuoksi moni yritys jäädytti ostotoimintansa."

Toivosen mukaan korona ei vaikuttanut markkinoinnin sisältöön, vaan lähinnä työn määrään ja mainostajien mediavalintoihin. Moni yritys halusi siirtää markkinointinsa digitaaliseen ympäristöön, jossa kuluttajat viettivät aikaansa.

"Kun on asiakkaiden kanssa tekemisissä, niin ei se korona ole enää puheissa [läsnä], mutta arkeen se vaikuttaa”, Toivonen kuvailee tämänhetkistä tilannetta Singaporessa.

Superson avasi toimiston Singaporeen puolitoista vuotta sitten. Nyt yhtiöllä on asiakkaita kahdeksassa eri maassa. Superson suunnittelee Singaporessa markkinointia ja auttaa esimerkiksi pohjoismaisia yrityksiä Kaakkois-Aasian markkinalla. Toimisto erottautuu muun muassa kestävän kehityksen osaamisella, jota Supersonin mukaan Singaporen toimistokentällä vain vähän.

”Monille yrityksille on tullut yllätyksenä, että kulttuurierot ovat isoja Kaakkois-Aasian eri maissa, ja Kiina on sitten aivan oma planeettansa. Kaakkois-Aasian markkina on hyvin fragmentoitunut, mutta jokainen maa on väestöltään iso. Indonesiakin on väestömäärältään Brasiliaa isompi maa, vaikka se kartalla näyttääkin pieneltä suikalta. Volyymit ovat aivan eri luokkaa kuin Euroopassa."

Superson tavoittelee tänä vuonna Singaporessa noin miljoonan euron liikevaihtoa, mutta se uskoo, että koko Singaporen-liiketoiminta kasvaa Suomea isommaksi kolmen vuoden kuluessa. Asiakkainaan toimistolla on muun muassa Google, Unilever ja teleoperaattori Singtel.

"Meillä on asiakkaina paljon myös yrityksiä, jotka ovat haastajia omissa kategorioissaan", Toivonen kertoo.

Superson teki viime vuonna 3,6 miljoonan euron liikevaihdolla 1,45 miljoonan euron myyntikatteen. Toimisto teki tappiota 351 620 euroa, mitä selittää yhtiön laajeneminen ulkomaille ja muutaman ison asiakkuuden menettäminen. Luvuissa ei ole huomioitu Singaporen-liiketoimintoja. Vuonna 2018 yhtiö teki 5,2 miljoonan euron liikevaihdolla 289 000 euron tuloksen.