Toimistot

Laura Kukkonen 13.2. 11:41

Supersonin kesäleiri kannustaa lapsia yrittäjyyteen ja markkinointiin – "Tällaista ei odoteta markkinointiviestintätoimistolta"

Superson järjestää järjestyksessään toisen lasten kesäleirin. Markkinointiviestinnän aiheita painottavan leirin teemoina ovat tänä vuonna luova työ ja yrittäjyys.

Markkinointiviestintätoimisto Supersonin kulttuurista vastaava johtaja Pirjo Airaksinen kertoo, että leirin tavoitteena on lisätä lasten kiinnostusta ja tietoja markkinointiviestinnästä. Lisäksi ajatuksena on helpottaa työssäkäyvien aikuisten haasteita kouluikäisten lasten kesälomien alussa.

Kesällä 2017 Superson teki markkinoinnin ja median alaa tutuksi 16 lapselle. | Kuva: Handout

"Meillä on oma lehmä ojassa, koska teemme markkinointiviestintää. Sen asema ja arvostus eivät ole vieläkään tarpeeksi korkealla. Haluamme tehdä myös yhteiskunnallisesti hyvää, vaikka pienessäkin mittakaavassa. Ei pidä odottaa, että yhteiskunta tekee kaiken puolestamme", Airaksinen kertoo M&M:lle.

Viime vuonna viikon mittaisella leirillä oli 16 osallistujaa. Nyt leirille järjestetään avoin haku kaikille 6– 10-vuotiaille lapsille. Etusijalla ovat Supersonin omien työntekijöiden, asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden lapset. Haku on auki vielä ensi viikon perjantaihin ja siihen voi osallistua lähettämällä vapaamuotoisen hakemuksen Supersonille. Mukana pitää olla mobiilivideo, jolla lapsi kertoo, millaisen yrityksen hän haluaisi perustaa.

Yrittäjyysaiheeseen leiriläisiä perehdyttää myös Supersonin yhteistyökumppani Suomen Yrittäjät.

"Uskomme yrittäjyyteen ja sen voimaan. Jos katsotaan, ketkä Suomessa työllistävät ja palkkaavat ihmisiä, niin pk-sektorihan se on. Haluamme edistää yrittäjämyönteisempää maailmaa. Leirillä katsomme yrittäjyyttä hauskalla, nuoriin vetoavalla tavalla", Airaksinen kertoo.

Airaksinen kertoo, että päiväleiri on osallistujille maksuton. Supersonille kuluja syntyy lasten kuljetuksista, ohjelmasta ja palkatusta työväestä. Viime vuonna leirillä oli mukana muun muassa erityisopettaja. Tuolloin lapset vierailivat Ylellä, tutustuivat mediakasvatuksen aiheisiin, osallistuivat Ateneumin grafiikkatyöpajaan ja konseptoivat Supersonin toimistolla järjestettävät juhlat.

Alun perin ajatus työntekijöiden lastenhoito-ongelmia auttavasta toiminnasta lähti vuonna 2015. Tuolloin osa päiväkodeista oli lakon vuoksi kiinni vuorokauden. Superson kutsui työntekijöiden ja asiakkaiden lapset popup-päivähoitoon.

"Päivän aikana esiintyi nukketaiteilija ja näyttelijä luki lapsille satuja. Se toimi hyvin, joten halusimme laajentaa ajatusta", Airaksinen kertoo.

Spesialistiverkostoon toimintansa perustava Superson rakentaa Junior Trainee Camp -leirin avulla myös uudenlaista työnantajabrändiä.

"Tällaisia asioita ei ehkä odotettaisi markkinointiviestintätoimiston tekevän, vaan se on enemmänkin julkisen sektorin toimintaa. Haluamme edistää omien ihmistemme ja asiakkaidemme hyvinvointia. Kannustamme muitakin ryhtymään samaan."