Liiketilojen määrällä mitattuna Pohjoismaiden suurin kauppakeskus avaa ovensa tämän viikon torstaina. Mall of Triplan kauppakeskusjohtaja Kati Kivimäki uskoo, että asiakkaat löytävät paikalle. Asia varmistetaan käynnissä olevalla markkinointikampanjalla, joka huipentuu tällä viikolla.

”Olemme käytännössä esillä kaikissa pääkaupunkiseudun medioissa. Markkinointiin on tehty merkittävä panostus”, Kivimäki sanoo.

Tarkkaa summaa hän ei paljasta, eikä myöskään kävijätavoitetta avajaispäivälle. Varmaa on kuitenkin, että paikalle saapuvia ei odota puolityhjä ostoskeskus, sillä liiketiloista 96 prosenttia on saatu vuokrattua. Vuokratut tilat myös avaavat ovensa avajaispäivänä paria poikkeusta lukuun ottamatta.

Tripla on ollut rakennuttajalleen YIT:lle suuri, 1,2 miljardin euron arvoinen panostus. Se omistaa ostoskeskuksesta 38,75 prosenttia, ja loput on saatu jo myytyä sijoittajille.

”Tripla ei ole ainoastaan kauppakeskus, vaan kaupunkikeskus, joka toimii monennäköisessä tarkoituksessa”, Kivimäki korostaa. Kauppojen ja ravintoloiden lisäksi Triplassa toimii muun muassa kirkko, Terveystalo, suomalaisen musiikin museo sekä alimpaan kerrokseen rakennettu Surf House Helsinki, jossa voi kokeilla sisäsurffausta.

”Avaukseen liittyvät käytännön asiat ovat myös kunnossa. Torstaina avautuu uusi Pasilan asema, ja raitiovaunut sekä bussit pysähtyvät uudella paikalla Triplan edessä”, Kivimäki sanoo.

Julkisen liikenteen matkustajia kulkee Triplan kautta vuosittain 47 miljoonaa. Kävijät eivät kuitenkaan välttämättä korreiloi myynnin kanssa. Suomen suurin kauppakeskus myynnin perusteella on Vantaalla sijaitseva Jumbo.

Vaikka Kampin kauppakeskuksen kävijämäärä on lähes kolminkertainen Jumboon verrattuna, Jumbon myynti ylsi viime vuonna yli 400 miljoonan euron, kun Kampin jäi alle 250 miljoonaan euroon.

Vuonna 2018 Jumbon myynnistä 37,7 prosenttia tuli päivittäistavarasta, Kampissa osuus jäi 7,7 prosenttiin. Päivittäistavaraan panostaminen näyttäisi kannattavan, ja niin myös Tripla aikoo tehdä. Sen alakerrassa on pääkaupunkiseudun suurin ruokakauppojen keskittymä. Kaikkien suurimpien kauppaketjujen lisäksi sinne on rakennettu kauppahallikokonaisuus, jossa pienet toimijat voivat myydä tuotteitaan.

”Odotukset ovat korkealla. Uskomme, että kävijöitä tulee olemaan alusta lähtien paljon”, Kivimäki sanoo.