Markkinointi&Mainonta ja Talouselämä ovat valinneet neljännen kerran Vuoden markkinointijohtajan. Tänä vuonna tunnustuksen sai peliyhtiö Supercell. Tunnustus jaettiin tänään 21. huhtikuuta järjestetyssä Markkinointijohtaja 2016 -tapahtumassa.

Puheenjohtaja Anne Korkiakosken mukaan raati joutui jo ensimmäisessä kokouksessaan pohtimaan, onko heillä oikeastaan mitään muuta mahdollisuutta kuin valita Supercell.

"Supercellin markkinointi on suurta, näkyvää, kansainvälistä ja tuloksekasta”, Korkiakoski perustelee valintaa.

"Markkinoinnin mittakaava ja siihen liittyvät tunnusluvut ovat aivan mykistävän suuria. Moni suomalainen yritysjohtaja pohtii, onko pilkku mennyt väärään paikkaan."

Supercellin markkinointibudjetti oli viime vuonna noin 450 miljoonaa euroa. Se on viidennes yhtiön liikevaihdosta, joka oli viime vuonna 2,1 miljardia euroa. Liikevoittoa yhtiö teki 845 miljoonaa euroa.

Kun raati harkintavaiheessa oli yhteydessä Supercelliin, yhtiön reaktio mahdolliseen markkinointijohtajan titteliin oli kainostelevan estelevä: ei kai me. Lopulta yhtiö päätyi toteamaan, että jos he voivat omalla esimerkillään kannustaa suomalaisyrityksiä olemaan rohkeampia markkinoinnissaan ja investoimaan siihen isommin, he ottavat tittelin vastaan mieluusti.

Supercellin edustajia ei ollut tilaisuudessa paikalla, mutta yhtiö esitti kiitoksensa viestin muodossa.

"Supercellillä markkinointia ei koeta irralliseksi toiminnoksi, vaan sillä on suuri rooli peliemme ja pelaajiemme tarinoiden jakamisessa. Olemme alusta asti uskoneet markkinoinnin voimaan ja pyrkineet tuomaan sitä lähelle pelitiimejämme", Supercell kirjoitti viestissään.

Yhtiön mukaan sen filosofia on, että parhaat tekijät tekevät parhaat pelit, ja sama pätee myös markkinointitiimiin. Seulan täytyy olla tiukka.

"Samalla tavalla kuin tapamme pelejämme, tapamme myös markkinointikampanjoitamme, jotka eivät tavoita sisäisiä laatustandardejamme."

Palkinto jaettiin ensimmäistä kertaa organisaatiolle, mikä oli Supercellin itsensä toive. Korkiakosken mukaan koko organisaation valitseminen oli perusteltua, sillä Supercellilla markkinointi on todella sisällytetty kaikkiin sen toimintoihin: kaikki tekevät jollain tavalla markkinointia osana työtään.

"Se vahvistaa vielä enemmän sitä, että parhaimmillaan markkinointi on integroitu osa kaikkia prosesseja", Korkiakoski sanoo.

Korkiakosken lisäksi raatiin kuuluivat hallitusammattilainen Teija Andersen, MARK Suomen Markkinointiliiton toimitusjohtaja Lauri Sipilä, Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun professori Arto Lindblom sekä M&M:n ja Talouselämän päätoimittaja Reijo Ruokanen.