Häh?

Mainostoimisto Dynamo löysi viime vuonna kauppojen oluthyllystä kakkosoluen kokoisen markkinaraon ja ehdotti juomavalmistaja Olville sellaisen täyttämistä. Viime keväänä Olvi lanseerasikin Sven Tuuva -kakkosoluen. Idean isät eli Dynamo sai samalla uuden asiakkaan eli toimeksiannon tehdä brändille lanseerauskampanja.

Nyt Sven Tuuvan tulevaisuus on epävarma, koska oluen myynti ei ole vastannut odotuksia. Olvi odottelee vielä kesäsesongin ajan myynnin elpymistä.

Lähditte sitten soitellen sotaan, olisiko pitänyt vielä harkita, Dynamon planner Dan Rönnqvist?

"Sven Tuuvan lanseeraus oli harkittu ja oikea-aikainen teko. Olvi, ainoa suomalainen suurpanimo, ansaitsee hatunnoston ennakkoluulottomasta pelinavauksesta suomalaisen oluttarjonnan rikastamisessa. Kuluttaja on se, joka markkinataloudessa päättää tuotteen kohtalon."

Sven Tuuva oli Suomen sodan juntti nostomies, kuka nyt semmoiseen haluaan nykyaikana samaistua?

"Autuaita ovat ne, jotka antavat vähästään, lukee kirjassa. Sven Tuuva antoi kaikkensa Suomen sodassa taistelussa Venäjää vastaan. Svenin määrätietoisuus ja päättäväisyys ovat hyveitä, jotka kestävät aikaa ja ovat esimerkiksi meille kaikille persoonasta riippumatta."

Saiko Dynamo Sven Tuuvan siivellä tehtäväkseen muiden Olvin brändien mainontaa?

"Olvi tekee yhteistyötä eri kumppaneiden kanssa tapauskohtaisesti. Tarkennuksena kuitenkin vielä, että Dynamo vastasi tuoteideasta kakkosolutmarkkinaan, Sven Tuuva -konseptista sekä pakkaussuunnittelusta. Dynamo ei ole tehnyt mainontaa Svenin tiimoilta."

Nyt on arvioinnin paikka, mikä meni pieleen?

"Neljästä Porterin p:stä product ja placement toteutettiin onnistuneesti nopealla aikataululla vastaamaan markkinoiden huutoon. Price ja promotion ovat brandinhaltijan arvion mukaan suhteutettu tuotteen potentiaaliin."

Jos Sven Tuuva kaatuu, millaisen haavan Dynamo saa?

"Isänmaallisen arven kaunistamaan markkinatuiskeen ahavoittamia kasvojaan."