Musicmakersin toimitusjohtaja Kim Kuusi kertoo, että yhtiön tekemästä tilausmusiikista iso osa menee tätä nykyä muualle kuin tv- ja radiomainontakäyttöön.

- Messut, tapahtumat ja näyttelyt, myymälät ja asiakastilat, nettikampanjat, puhelinvaihteet ja cd-kokoelmat ovat useammin esillä toimeksiannoissa, Kuusi sanoo.

Elements Musicin toimitusjohtaja Jani Jalonen on huomannut alalla olevan tarvetta palvelulle, joka kehittäisi firmalle musiikillisen identiteetin. Hän on lähtenyt kauppaamaan Musiikkipäällikkö-nimistä palvelua.

Ideana on miettiä, millainen musiikki yritystä tai brändiä kuvaa ja miten musiikkia käytetään. Palveluun voi liittää myös kilpailija-analyyseja, käyttöoikeuksien selvittelyä ja sopimuskonsultointia.

- Suunnittelen juuri eräälle automerkille miltä musiikin heidän eri puolilla Suomea sijaitsevissa myymälöissä pitäisi kuulostaa, Jalonen kertoo.

Katalooki jyrää

Suomalaisissa mainoselokuvissa jyllää valmiiksi sävelletty ja tuotettu tuotanto- eli katalookimusiikki.

Otto Tuotanto on viiden viime vuoden aikana tehnyt 664 mainosfilmiä. Niistä noin 600:ssa on käytetty katalookimusiikkia. Loput ovat olleet joko varta vasten sävellettyä tilausmusiikkia tai levyiltä poimittuja lauluja.

- Syy on usein raha. 30 sekunnin mainoksessa katalookimusiikin hinta on 420 euroa. Levytetyn musiikin käyttö voi maksaa Suomen markkinoilla jotain 5 000-75 000 euron välillä, tuottaja Ari Laitinen sanoo.

Rahan ohella tärkeä konsultti on tuotantoihin käytetty aika, joka on koko ajan lyhentynyt.

Levytetyn rockhitin oikeuksien kyselyyn menee helposti viikkoja ja luvan saanti voi olla kiven takana. Hintakin on usein suolainen. Silloin koko tv-kampanja vaarantuu.

Musa maksaa

Jani Jalonen sanoo, että Musiikkipäällikkö-palvelun ideana on myös järkevien oikeuksien neuvotteleminen. Nyt levytetyn musiikin ostaminen on liian vaikeaa, eikä levy-yhtiöillä ole opittu aktiivisesti myymään.

Musiikin kalleus myös näkyy tuotantoyhtiöiden tileissä.

Viisi suurinta kotimaista spottituotantoyhtiötä pyörii noin neljän miljoonan euron liikevaihdolla. Yhtiöt käyttävät yhdessä musiikin ostoon vuosittain noin miljoona euroa.