Anne Borden King kampanjoi aktiivisesti autismiin ihmelääkkeitä tarjoavia huijareita vastaan ja konsultoi kuluttajaliike Bad Science Watchia, joka torjuu virheellisin tiedeväittämin tehtyä markkinointia. Hiljattain King kertoi Facebookissa rintasyövästään, ja päivitys sai välittömästi somejätin salaiset algoritmit hyrräämään.

New York Timesissa julkaistussa mielipidekirjoituksessaan King kertoo Facebook-syötteensä täyttyneen päivityksen jälkeen lukuisista erilaisista mainoksista, joissa tarjottiin esimerkiksi kuminansiemeniä tai hopeavettä lääkkeeksi syöpään.

King pitää hyvin erikoisena, että yksikään tieteellisesti todistettuun hoitoon perustuva mainos ei pompannut somevirrasta silmiin. Pseudotieteeseen nojaavat puoskarit sitä vastoin suosivat somemainontaa, käyttävät mainoksissaan somevaikuttajia ja rekrytoivat myyjiä Facebookin tukiryhmistä.

Yhdysvaltojen koronavirustilanne ruokkii tilannetta entisestään, sillä monet sairastuneet eivät saa tavata läheisiään. Lupaus ihmelääkkeestä ja sen ympärille rakentunut someyhteisö voivat tuntua siinä vaiheessa oikein mainiolta vaihtoehdolta perinteiselle sairaalahoidolle.

Facebook ei ole suhtautunut alaan mitenkään erityisen tiukasti. Palvelu jopa tarjosi vielä huhtikuuhun 2020 asti pseudotiede-termiä yhtenä markkinoinnin kohdentamisen välineenä. Palvelu myös kertoi Facebook-käyttäjistä löytyvän 78 miljoonaa aiheesta kiinnostunutta.

Koronaviruksen myötä yhtiö on luvannut tiukentaa otettaan ja poistaa ainakin koronavirukseen liittyvän valheellisen mainossisällön. Prosessi on kuitenkin hidas ja virheellistä tietoa levittävät mainokset saattavat olla näkyvissä kuukausikaupalla ennen niiden poistamista.

King onkin päättänyt liittyä samaan rintamaan monien Facebookia boikotoivien mainostajien kanssa ja viettää tästedes huomattavasti vähemmän aikaa Facebookin ja samaan yhtiöön kuuluvan Instagramin parissa.